Snart har alla nya butiker och restauranger öppnat i Arlandas terminal 5. En i raden av ombyggnader som avlöser varandra på Sveriges flygplatser. Fler väntar. Som att förbereda för elflyg eller att återstarta projektet med ytterligare en terminal på Arlanda. Det arbetet avbröts under pandemin.

För att klara investeringarna behöver Swedavia gå med vinst. Det blir svårt när de allra mesta av intäkterna som bolaget i dag har från Bromma flygplats försvinner samtidigt som kostnaderna är kvar när flygbolaget Bra flyttar sitt inrikesflyg till Arlanda.

Särskilt Arlandas nya terminal 5 är ”en jättestor investering”, enligt Swedavias vd Jonas Abrahamsson.

– Vi behöver här och nu vara kostnadseffektiva och dra in så mycket intäkter vi kan, samtidigt som vi fortsätter utveckla våra flygplatser. Det hade varit enklare om vi får ett flygplatsnätverk som i sig är effektivt, säger han.

Enligt Jonas Abrahamsson är det bra och nödvändigt att konsolidera inrikestrafiken i Stockholm till Arlanda.

– Marknaden bär inte ytterligare en flygplats fyra mil söder om denna.

Men den frågan rår inte Swedavia över. Den ligger på regeringens bord. I Tidöavtalet, som slöts innan Bras besked kom, står att inget beslut om att lägga ned Bromma flygplats ska tas under mandatperioden. Alltså före valet i september 2026.

– Situationen blir ganska dramatisk efter årsskiftet och jag tycker att man måste ta tag i frågan ganska skyndsamt, säger Jonas Abrahamsson.

Vill du ha ett tidigare besked om Bromma?

– Ja, jag skulle vilja ha det så snart som möjligt, med all respekt för att man behöver göra de analyser man tycker sig behöva.

Jonas Abrahamsson framhåller att han har stor respekt för politiska överenskommelser.

– Men när marknadsförutsättningarna ändras radikalt måste man kunna ompröva överenskommelsen. Sen får den politiska processen ha sin gång och jag får respektera utfallet.

Från regeringens sida har man lyft fram att Bromma är viktigt för till exempel ambulansflyg. Samarbetspartiet Sverigedemokraterna har pekat på beredskapsfrågan.

– Det finns andra perspektiv i detta och man behöver säkert titta på totalförsvarsfrågor. Men man behöver se till att det kommersiella basutbudet, som ska säkra svensk tillgänglighet, inte belastas med något som man har kvar av andra skäl, säger Jonas Abrahamsson.

Bromma ingår inte bland de flygplatser där staten har handlat upp ett beredskapsavtal. Jonas Abrahamsson konstaterar att staten uppenbarligen anser att flygplatsen inte behövs ur ett beredskapsperspektiv. Försvarsmakten bekräftar för DN att en nedläggning av Bromma inte får några konsekvenser för försvaret.

Hur påverkas Swedavias övriga verksamhet om Bromma blöder pengar?

– Vår finansiella situation urholkas. I förlängningen leder det till att våra möjligheter att utveckla Arlanda försämras och att vi måste ta ut högre avgifter.

De avgifterna brukar flygbolagen slussa vidare till passagerarna. Redan den 1 januari kommer en första höjning, där Swedavias avgift på 159 kronor per passagerare höjs med nio procent till 173,40 kronor.

Jonas Abrahamsson understryker att förutsättningarna för flyget har förändrats påtagligt efter pandemin. Bromma utnyttjas sedan dess bara till halva sin kapacitet.

Enligt Swedavias långsiktiga prognoser kommer utrikestrafiken att öka, medan inrikestrafiken i princip står kvar på nuvarande nivåer.

Fakta.Swedavias flygplatser

Statliga Swedavia äger och driver följande flygplatser:

Stockholm Arlanda Airport

Bromma Stockholm Airport

Göteborg Landvetter Airport

Malmö Airport

Kiruna Airport

Umeå Airport

Åre Östersund Airport

Visby Airport

Dessutom ansvarar bolaget för den kommersiella trafiken på flygplatserna i Luleå och Ronneby.

Under 2023 hade flygplatserna 32,1 miljoner passagerare, jämfört med 27,6 miljoner 2022. Det är en ökning med drygt 130 procent, men handlar nästan uteslutande om utrikestrafiken.

Swedavias prognos är att flygresandet fortsätter att växa under de kommande 15 åren, främst drivet av ett ökat privatresande utrikes. Trenden med ett förändrat tjänsteresande kommer att bestå och inrikesresandet väntas ha en svag utveckling.

Läs mer.

Finnair och Bra lämnar Bromma – oklar framtid för flygplatsen

Bra flyttar över till Arlanda – kan bli dödsstöt för Bromma

Share.
Exit mobile version