Stockholms kollektivtrafik är i en ond spiral. Det var sammanfattningen efter ett möte mellan näringslivet och operatörerna i kollektivtrafiken.

Från näringslivet deltog Fabege, Telia och Icagruppen, förutom Stockholms handelskammare som hade kallat till vad de själva kallade ett ”krismöte”. De ville få en lägesbild från operatörerna SJ Stockholmståg, Nobina, Keolis, MTR och Transdev.

SL blöder ekonomiskt och behöver dra ner. Avgångarna har blivit färre på både röda och gröna linjen och 16 procent av busstrafiken i innerstaden har dragits in. Samtidigt vill företagen att fler hemmajobbare kommer tillbaka till arbetsplatsen.

– Kollektivtrafiken får inte vara ett hinder, säger Linn Dahlberg, affärsutvecklare på Fabege och en av näringslivets representanter på mötet.

När det nu görs nedskärningar på kollektivtrafiken blir avgångarna färre och det leder till att bytena blir krångligare och tar längre tid. Det blir överfullt på bussarna och tågen och det kan leda till att fler väljer bilen. Det skulle resultera i mer trafik på vägarna och fler bussförseningar.

– Då kommer fler välja att jobba hemma i stället, säger Linn Dahlberg.

Näringslivet vill att fler ska komma in till jobbet, men menar samtidigt att en av anledningarna till att folk väljer att jobba hemma är att det är fullt och trångt på många bussar och tåg.

– Vi måste få ett stopp på nedskärningarna i kollektivtrafiken. Vi kan inte hålla på att minska turutbudet om vi vill att folk ska återvända till kollektivtrafiken, säger David Stenergard, näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare.

DN har tidigare rapporterat att Stockholm är klart sämre än de andra huvudstäderna i Norden när det gäller återhämtningen av resandet i kollektivtrafiken efter pandemin. Resandet i Stockholm ligger på runt 84 procent av nivåerna 2019.

SJ Stockholmståg kör sedan i våras pendeltågen och har i uppdrag att öka trafiken. De har kunnat få ut fler tåg på rälsen sedan de tog över, men har inte tillräckligt med reservdelar än för att kunna köra full trafik.

Bussbolagen kan däremot köra mer uppgav de under mötet och så även MTR, som sköter tunnelbanetrafiken, men politikerna drar ner på avgångarna och det finns ingen prognos för när trafiken kan öka igen.

Enligt trafikregionrådet Anton Fendert (MP) behöver de dra ner på kollektivtrafiken på grund av att det fortfarande är många som jobbar hemma.

– Vi har ett stort bortfall om man jämför med hur många som reste med oss innan pandemin. Det skapar stora utmaningar för oss i vår ekonomi. Därtill har regeringen tagit bort det statsstöd till kollektivtrafiken som fanns förra mandatperioden, säger han.

Samtidigt som de har dragit ner på avgångar vill Anton Fendert se att fler åker kollektivt.

– Självklart ska kollektivtrafiken inte vara ett hinder för att människor ska kunna åka till jobbet, utan det ska ju vara ett verktyg för att ta sig till jobbet, säger han och menar att de därför inte har dragit ner på trafiken lika mycket som antalet resenärer minskat efter pandemin.

Nu menar han att det är slutsparat i kollektivtrafiken.

– Vi kommer nu fokusera på att få in fler i kollektivtrafiken framöver. Där måste vårt fokus vara.

Share.
Exit mobile version