I nya Bob Dylan-filmen ”A complete unknown” gestaltas hur besvärad rockpoeten blir när alla kräver något av honom. Han bjuds in att närvara vid en förnäm välgörenhetsmiddag på Manhattan, men dyker inte upp förrän festen är på väg att ta slut.

Det känns därför passande att tre dagar innan Tiktok riskerar att förbjudas i USA gör Dylan sin stora entré: ”Upptäck Bob Dylans värld!”

Visst kan det handla om desperata pr-människor som för Gen Z måste marknadsföra den okända karaktären ”Bob Dylan” som ungdomsidolen Timothée Chalamet spelar i filmen.

Men Dylans senkomna sociala medier-sysslor är del av ett mönster. I slutet av september, under det stora X-uttåget efter Elon Musks omvandling av plattformen till högerextremt propagandaorgan, gick Dylan motströms. Han fyllde flödet med märkliga restaurangrekommendationer och metafysiska frågeställningar om hur många bokförläggare det finns i världen.

Förvirrad boomer? Helt ur fas? Naturligtvis inte. Dylan är och förblir ironins mästare, språkrör för det kryptiska och mystiska, dimridåer och headfucks – han var ett underhållande troll långt innan de blev den nya världens agendasättare. The times they are a-changin’, men Dylan är ständigt i takt med dem.

Läs fler texter av Kristofer Ahlström.

Share.
Exit mobile version