Spotifys intåg på den svenska ljudboksmarknaden väcker tudelade känslor hos Anja Gatu, som är ordförande i Sveriges Författarförbund.

– Å ena sidan är det bra att det kommer in en ny aktör på en marknad som inte fungerar eftersom den domineras av två stora aktörer som ger varandra fördelar. Å andra sidan är det ju inte direkt så att det är musikerna som har tjänat pengar på Spotify, säger hon.

Författarförbundet har tidigare riktat kritik mot de svenska strömningstjänsternas ersättningsmodell för ljudböcker, vilken också Spotify nu väljer att tillämpa.

– Det är en modell som inte är hållbar och som exploaterar författarna. Man väljer att konkurrera med priset och då får de som skapar innehållet betala.

I Sverige ersätts författarna för lyssningstiden på böckerna, vilket kan skapa en snedfördelning mellan de som skriver långa böcker och de som skriver korta.

– Jag är själv barnboksförfattare och ska en av mina kapitelböcker ge samma ersättning som en vanlig roman måste man lyssna på den 30 gånger, det kommer inte att hända, säger Anja Gatu.

Duncan Bruce, Spotifys chef för licensiering och partnerskap, delar inte den bilden.

– Just barnboksmarknaden ser vi har en bra möjlighet att växa hos oss, sade han i samband med lanseringen på tisdagsförmiddagen.

Att Spotify utmanar de dominerande ljudbokstjänsterna i Sverige är ingenting som Claus Wamsler-Nielsen, kommersiell chef på Storytel group, håller med om.

– Vi har ett fokus på de riktigt passionerade bokälskarna, de som konsumerar mycket när det gäller ljudböcker och e-böcker, vilket återspeglas i våra olika abonnemangsnivåer. När det gäller Spotify, som har 12 timmar i sitt erbjudande, så riktar de sig till kunder med ett annat beteende – jag skulle säga mer tillfälliga användare, säger han.

Tvärtom tror Claus Wamsler-Nielsen att Spotifys intåg kommer att gynna Storytel.

– Vi är ganska säkra på att det kommer att expandera marknaden och att vi kommer att växa. Spotify lanserade ljudböcker i Nederländerna i september förra året och vi har inte sett någon negativ påverkan sedan dess. Snarare tvärtom. Vi har haft ett av våra bästa år i Nederländerna 2025. Så jag tror absolut att det finns utrymme för marknadstillväxt tillsammans med Spotify, säger han.

För tillfället finns 25 000 svenska titlar att lyssna på hos Spotify. Med på tåget från start är förutom Storytel-ägda Norstedts även Bonnierförlagen, Lind & Co, Piratförlaget med flera.

Ett förlag vars ljudböcker saknas hos Spotify är Natur & Kultur, men enligt marknadschefen Anna Eek De Geer pågår just nu förhandlingar.

– Ska jag vara ärlig så tror jag inte att vi var något av de prioriterade förlagen för deras del och det beror väl egentligen på vår profil, vi är ju inte så stora inom just ljudböcker. Det är många vars omsättning till 40–50 procent består av ljudböcker och vi är långt därifrån. Vi har kanske omkring 500 ljudböcker totalt sett i hela vår katalog. Därför tror vi att man gick på de största aktörerna för ljudböcker till att börja med, säger hon.

Även om Natur & Kultur är en liten spelare när det gäller ljudböcker välkomnar Anna Eek De Geer att en ny aktör har gjort entré på den svenska marknaden

– De som inte har ljudboksabonnemang i dag får lättare tillgång till det och kan upptäcka det mediet. Jag tror att det kan finnas en breddning i det hela.

Läs mer:

Spotify lanserar ljudböcker i Sverige

Författarförbundet vill skapa rättvisemärkt ljudbok

Share.
Exit mobile version