Samtal mellan riksdagspartierna inleddes efter TV4:s avslöjande förra året om Sverigedemokraternas anonyma konton i sociala medier, den så kallade trollfabriken. Onsdagens möte var inplanerat sedan tidigare men veckans rapportering om den digitala kommunikationen från S-ägda Aktuellt i Politiken (Aip) blev ett givet diskussionsämne.

En som är kritisk mot S är Liberalernas partisekreterare Fredrik Brange.

– Det finns frågetecken när det gäller tydlighet mot läsaren, att det är ett politiskt parti som står bakom. Till exempel handlar det om webbsidan Politikkollen som är utformad som ett uppslagsverk och ger intryck av att vara politiskt oberoende, säger han.

Tanken är att diskussionen mellan partisekreterarna ska mynna ut i en uppförandekod för digital kommunikation. Att man inte gick i mål på onsdagens möte berodde enligt Kristdemokraternas Liza-Maria Norlin på Socialdemokraterna.

– Vi är inte överens om de principer som vi har jobbat fram. Det handlar om Socialdemokraternas tolkning av vad som är öppenhet och transparens på sociala medier. Min uppfattning är att de inte är nog tydliga med vem som står bakom budskapet som går ut på olika plattformar där de är med och finansierar, säger Liza-Maria Norlin.

Socialdemokraternas Tobias Baudin är positiv till det underlag som tagits fram till en uppförandekod och menar att bara mindre saker behöver klaras ut. Han anser inte att det förekommit något hemlighetsmakeri om avsändaren i Aip:s kanaler.

– Vi har skött det här som vi alltid har gjort med Aip. Det ligger utanför partiet, de ansvarar för innehållet och det är viktigt att det står att det är Aip som ligger bakom. Det ska framgå att de är avsändare och det har det också gjort, säger Tobias Baudin.

Arbetet med att ta fram en gemensam policy för riksdagspartierna fortsätter med Fredrik Brange (L) som huvudansvarig. Frågan berör också de nya EU-regler som säger att all politisk reklam ska vara tydligt märkt med avsändare.

Diskussionen som AiP startade efter en granskning gjord av TV4. Det handlar om kanaler som inte minst riktar sig till unga. Experten på sociala medier Emanuel Karlsten tycker inte att det framgår tillräckligt tydligt att de vinklade politiska budskapen kommer från en redaktion som ägs av Socialdemokraterna.

– Jag tycker det är vilseledande, säger han till TV4.

Läs mer:

Magdalena Andersson om kritiken: Bra att AiP ser över rutiner

Share.
Exit mobile version