SVT:s tystnad om nedläggningen av musikprogrammet ”PSL” håller inte längre. Flera månader har gått medan engagemanget för att behålla denna musikbevakning bara ökar: 4 889 personer skrivit på ett upprop som önskar programmet tillbaka.

Vi lägger oss inte i under vilka former SVT gör sina program, men att ”PSL” försvinner utan att något nytt musikprogram uppstår är dåligt för återväxten och utvecklingen av musik i Sverige.

Per Sinding-Larsens passion för att lyfta nya röster har betytt mycket både för artisterna men också för musiklivet i stort.

Tystnaden från SVT om att lägga ner denna bevakning i form av ett regelbundet program framstår för oss som obegripligt givet public serviceuppdraget att erbjuda ett mångsidigt kulturutbud.

När SVT är som bäst skapar det television utan att ängsligt snegla på marknaden. Ibland blir det publiksuccéer som vi inte visste att vi ville ha. Ibland uppstår utbud som blir djupt meningsfullt för en mindre publik. Det är denna dynamik som skapar public service unika roll i medielandskapet och som är så viktig för Sveriges musikscen i en tid där alltmer styrs av algoritmer.

Vi har stor förståelse för att utbudet behöver förnyas, men SVT måste också kunna tänka om. Det gjorde man klokt nog när publiken argumenterade engagerat om varför ”Det sitter i väggarna” skulle vara kvar 2020. SVT gjorde en marknadsoberoende bedömning och ändrade sig.

Vi efterlyser nu samma mod när det kommer till ”PSL”.

”PSL” har inte en lika stor publik, det ligger i programmets premiss, men ett minst lika djupt engagemang. Efter nedläggningsbeskedet har artister, musikintresserade, branschfolk och tittare berättat om programmets betydelse. Två priser har också delats ut för hans mångåriga gärning under våren.

Det är ingen tillfällighet att TV4:s tillbakablickande musikprogram ”Så mycket bättre” visar klipp från ”PSL”-intervjuer i programmet år efter år. Eller att artisterna har presenterat dyker upp i ”Allsång på Skansen”, ”På spåret” och ”Babel”.

Den som följt ”PSL” har kunnat se dessa artisters uppgång i realtid, innan de har nått fram till de största scenerna. För många artister har ”PSL” blivit deras allra första framträdanden i media, och då blir musikjournalistik en viktig del i det ekosystem som för svensk musik ut i världen.

Vi vägrar tro att SVT:s lomhördhet handlar om att musikerna i ”PSL” ofta är unga, och inte kända för breda publiken, eftersom också unga rimligen har en plats i public service.

Därför kvarstår frågan: Varför lägger ni ner SVT:s enda program som passionerat fokuserar på ny ung musik?

Läs mer:

SVT lägger ned musikprogrammet ”PSL”

Sju musikprofiler: Går det att sluta lyssna på Spotify?

Share.
Exit mobile version