Det är lätt att tro att man är på St Görans sjukhus när man tar trappan eller hissen ner till kirurgavdelningen i källaren på sjukhusområdet på Kungsholmen. Men kliniken tillhör Cevita care, en av Sveriges största privata vårdgivare inom gynekologi.

På klinikens hemsida utlovas effektiv kirurgi, skonsam smärtlindring, kort återhämtning och snabb hemgång.

Men det var också här som en 41-årig trebarnsmamma från Stockholm opererade bort livmodern i slutet av maj i år och senare avled, vilket Aftonbladet var först med att berätta.

Dödsfallet är en allvarlig och tragisk händelse, skriver Håkan Baehrendtz, vd för Cevitagruppen AB. Men både han och Cevita cares medicinskt ansvarige läkare, Folke Flam, framhåller att majoriteten av patienterna som lämnar kliniken är nöjda. Det visar också siffror från kvalitetsregistret Gynop.

Oftast går det bra. Men när det går dåligt kan det gå riktigt illa. En före detta patient på kliniken som vill vara anonym uttrycker det såhär:

– Jag stapplade ut därifrån som en skjuten yrkeskriminell. När allt går bra rasslar du säkert igenom och beskriver det som ett rutiningrepp. Men blir det en komplikation är du ”on your own”.

Hon genomgick en livmoderoperation 2021 där hon förlorade mycket blod. Hon är fortfarande inte återställd men har inte orkat anmäla sitt fall.

Liknande beskrivningar finns i offentliga handlingar hos både Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, och Patientnämnden. DN har gått igenom alla klagomål som gäller kliniken som kommit in under 2021-2023. Här finns drygt 30 vittnesmål som rör gynekologisk kirurgi.

Det som sticker ut är synpunkter på bristande eftervård och brister i bemötandet när något har gått fel. Kvinnor berättar om en stressig vårdmiljö och att de skickats hem i dåligt skick för att lämna plats åt andra.

– Det är kirurgi på löpande band, säger Diana Elsherbiny, förvaltningschef och fyrabarnsmamma från Värmdö utanför Stockholm.

En röd tråd i hennes och flera andra kvinnors vittnesmål, som även Aftonbladet skrivit om, är att de har skadats eller fått besvär som inte har tagits på allvar när de har larmat.

– Det höll på att kosta mig livet.

Det är augusti 2022. Gräsmattan är nyklippt och en enkel korvmiddag är förberedd inför kvällen. När Diana Elsherbiny lämnat sina yngsta barn på förskolan får hon skjuts av sin man till Kungsholmen och kirurgkliniken Cevita care.

Där ska hon operera bort livmodern på grund av besvärande myom, en godartad tumör i livmoderväggen. Enligt läkaren är det en enkel operation. Hon räknar med att få åka hem samma dag. Men efter operationen slutar inte Diana Elsherbiny att blöda.


Jag minns hur det kändes varmt av blod i sängen

Hon har svårt att kissa. Hon får dropp och flera påsar blod. Men blodet verkar rinna rakt igenom henne.

– Jag minns hur det kändes varmt av blod i sängen.

På natten är hon rädd. Hon har svårt att andas. Hon drar undan draperiet för att slippa känna sig ensam men en sköterska drar tillbaka det igen. Omtöcknad får hon nästa dag veta att det är dags att åka hem. Läkaren misstänker inre blödning men gör bedömningen att den har avstannat och att Diana Elsherbiny behöver hem och vila.

– En sköterska hjälper mig till dörren. För att ta mig till bilen hänger jag på min man.

Hemma förvärras besvären. Hon mår illa och har ont. Febern stiger. Över telefon rekommenderar läkaren fortsatt vila. På ett återbesök får hon en tid för att suga bort koagulerat blod en vecka senare. Men redan nästa dag har hon svårt att stå. Kroppen skakar. Det är till slut hennes man som förstår att hon måste få hjälp akut.

– Om jag hade lyssnat på läkaren och fortsatt vila hemma hade jag inte överlevt, säger Diana Elsherbiny.

På Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge upptäcks flera livshotande skador och komplikationer. En infekterad blodansamling i toppen av vaginan. Sjukhusbakterier i operationssåret. Början till sepsis. Dessutom har en urinledare sytts igen under operationen vilket är på väg att förstöra hennes ena njure.

Ovanför en av äggstockarna har Diana Elsherbiny en blodpropp. Hennes hjärta är påverkat. Hon behöver sjukhusvård i en månad och opereras flera gånger.

I journalen från Karolinska i Huddinge skriver en läkare att den privata kliniken inte vidtog tillräckliga åtgärder för att utreda om något var allvarligt fel, trots daglig telefonkontakt med Diana Elsherbiny och ett återbesök efter operationen.

Karolinska ser bristerna som så allvarliga att de upprättar en avvikelserapport som skickas först till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Region Stockholm och sedan till Cevita care.

När DN ställer frågor om avvikelsen till Cevita care blir svaret från Håkan Baehrendtz att någon sådan avvikelse aldrig har kommit till verksamheten. Kliniken gör ingen Lex Maria-anmälan om allvarlig vårdskada till Ivo. Diana Elsherbinys skador rapporteras inte heller till kvalitetsregistret Gynop. Det gör senare Karolinska universitetssjukhuset.

Diana Elsherbiny har anmält Cevita care till Ivo – en utredning som pågår – och försökt varna andra kvinnor för kliniken. Varningar som Nadja Volmhagen Elmgren från Göteborg önskar att hon hade fått.

I november 2023 hamnar hon i ett livshotande tillstånd efter en rutinoperation på samma klinik.

– Hade jag vetat det jag vet i dag hade jag aldrig satt min fot där. Min son var nära att bli utan mamma, säger hon.

I hela sitt vuxna liv har Nadja Volmhagen Elmgren lidit av kraftiga blödningar och återkommande cystor som krävt flera operationer. Hon har ärftlighet för cancer i både livmoder och äggstockar. Efter ännu en cysta söker hon vård på nytt.

Tillslut får hon tid på en privat gynmottagning i Mölndal. Där får hon rådet att operera bort både livmoder och äggstockar och läkaren rekommenderar att hon gör det på en privatklinik i Stockholm, Cevita care.

– Kliniken lovordades. Men jag fick snabbt en dålig magkänsla när jag kom dit. Källarlokalen kändes sliten och rörig. Redan i kassan fick jag ett otrevligt bemötande.

Hon opereras. Efteråt känner hon en stegrande smärta. Hon har aldrig haft så ont förut. Smärtlindringen hjälper inte. Men Nadja Volmhagen Elmgren upplever inte att hennes symptom tas på allvar.

Två patienter i sängarna intill, som DN har pratat med, bekräftar hennes historia och beskriver hur de också försökte få personalens uppmärksamhet.

– Under dagen, kvällen och natten upprepade jag att jag inte mådde bra, att det blev värre. Men ingen lyssnade. Mitt i natten fick jag veta att vid 05.30 väcker vi dig. Senast 06.30 måste du lämna, då har vi inte plats för dig längre.

Utan att träffa läkare skrivs hon ut. Tidigt på morgonen börjar hon och maken den 50 mil långa bilresan till Göteborg. Varje inbromsning känns som ett knivhugg i underlivet och magen. De måste stanna flera gånger. Hon blöder och mår illa.

– Min man ville till sjukhus men jag ville hem. Jag trodde att allt skulle bli bra om jag bara fick vila. Jag försökte lugna mig med att allt var normalt. Varför skulle de annars ha skrivit ut mig? I stället blev det ännu värre, säger Nadja Volmhagen Elmgren.

När hon vaknar nästa morgon skriker hon av smärta. Hon har suddiga minnesbilder av hur hon släpas ut ur lägenheten av maken och sin skräckslagna son, som kör henne till akuten på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Läkarna konstaterar att hon har en blödning i buken och sjukhusbakterier i operationssåret. Hon har fått sepsis, ett livshotande tillstånd som kan uppstå som en reaktion på infektion.


Jag kände mig utkastad

Inte heller Nadja Volmhagen Elmgrens fall har bedömts som allvarlig undvikbar vårdskada av Cevita care. I ett svar till patientnämnden kallar kliniken det hon drabbats av för ”synnerligen beklagligt” och ”oturligt”.

– Jag förstår att det kan bli komplikationer efter en operation. Men jag har extremt svårt att smälta att de skickade hem mig när jag var så sjuk. Jag kände mig utkastad, säger hon.

När DN går igenom de senaste årens patientsäkerhetsberättelser från Cevita care visar det sig att kliniken inte har gjort en enda anmälan enligt Lex Maria under åren 2021-2023. Trots flera allvarliga vittnesmål från kvinnor till både Patientnämnden och Ivo.

Cevitagruppens vd Håkan Baehrendtz skriver i ett svar till DN att komplikationer som skett under den här tiden tolkats av kliniken utifrån Ivo:s riktlinjer gällande Lex Maria och att de utifrån det inte har sett någon anledning att anmäla. Däremot har klagomål och avvikelser hanterats i företagets interna patientsäkerhetsarbete.

”Men, vi vill betona att tolkningen av Ivo:s riktlinjer är komplex. Vi kommer att inleda en förnyad dialog med Ivo för att säkerställa att vår tolkning är korrekt”, skriver han.

Hela systemet för patientsäkerhetsarbetet i Sverige bygger på att vården granskar sig själv, berättar Peder Carlsson, avdelningschef på Ivo. Det ligger därför ett stort ansvar på alla vårdgivare att själva bedöma allvarlighetsgraden i olika oönskade händelser, säger han.


Lex Maria är väldigt viktigt för att öka säkerhetskulturen

– Vi på Ivo vill väldigt gärna att vårdgivare anmäler. Hela idén med Lex Maria är att få upp kunskapen om vad det är som kan bli fel när man jobbar i komplexa verksamheter.

Han tillägger att det är rimligt att det kommer minst en Lex-Maria-anmälan om året från större vårdgivare.

– Lex Maria är väldigt viktigt för att öka säkerhetskulturen, att man inte ser det som ett angiverisystem utan som ett system för att utveckla kvaliteten.

På tio år (2013-2023) har Cevita care gjort fem Lex-Maria-anmälningar, enligt uppgifter från Ivo.

DN:s granskning visar också att många larm från Cevita cares patienter aldrig har nått fram till den granskande myndigheten Ivo. I stället har de fastnat hos regionens patientnämnd vars uppdrag är att stötta, ge råd och information om patienters rättigheter när vården gjort fel. Cevita care får däremot regelbunden information om larm till Patientnämnden.

Jessica Holm från Stockholm har opererats tre gånger på kliniken. Andra gången var 2015 då hon tog bort livmodern och drabbades av en ovanlig komplikation. En tillfällig påverkan på nerverna gjorde att hon blev fast på kliniken i två dagar.

– Jag kunde inte gå. Trots det fick jag höra att min säng egentligen behövdes till någon annan. Personalen verkade pressad. Det var absurt. Jag kom ju inte därifrån, säger hon.


Det var ännu fler kvinnor och ännu mer blod.

Den tredje operationen gjordes 2023. Då hade hon sökt vård hos en annan stor privat gynekologisk vårdgivare i Stockholm, Considra. Förvånad och lite oroad fick Jessica Holm veta att hon återigen skulle bli opererad i källaren på St Görans sjukhusområde eftersom de båda bolagen samarbetar.

– Den här gången reagerade jag på att det var ännu fler kvinnor och ännu mer blod på de små toaletterna som patienterna delar, säger hon.

Kvinnan som dog i våras hade också Considra som vårdgivare, men genomgick operationen på Cevita cares kirurgklinik. Under operationen fick den 41-åriga trebarnsmamman en skada på tarmen, en ovanlig men känd komplikation. Den upptäcktes först när hon sökte vård akut på Danderyds sjukhus.

I en anmälan till Ivo berättar kvinnans man hur medtagen hustrun var redan när han hämtade henne på kliniken. När hennes tillstånd försämrades hemma försökte familjen få tag på ansvarig läkare och ringde till Cevita care.

Sjuksköterskan som svarade i telefon verkade inte förstå hur kritiskt det var. Hon hänvisade till Considra men där var telefontiderna slut för dagen. När kvinnan kom in akut till Danderyds sjukhus på kvällen var det för sent. Hon opererades men avled senare av septisk chock.

Dödsfallet är anmält till Ivo enligt Lex Maria. Som en del av sin egen analys har de båda samarbetande företagen Considra och Cevita care kommit fram till att en telefonlista behöver uppdateras med nummer till all personal som kan komma i kontakt med opererade patienter. Ett nytt dokument om komplikationer vid livmoderoperationer har också skapats, bland annat.


Vi beklagar om patienter har upplevt att de blivit för tidigt utskrivna

I utredningen av dödsfallet skriver en sjuksköterska att hon hade önskat sig ”en mer tydlig rond med genomgång av patienten morgon och kväll.” Enligt Håkan Baehrendtz bygger tillsynen av opererade patienter på att de flesta operationer sker i dagkirurgi och att de flesta patienter skrivs ut samma dag av opererande läkare.

”Om en patient uppvisar ett avvikande postoperativt förlopp sker ’rondning’ löpande utifrån omständigheter i varje enskilt fall av ansvarig läkare.”

Kvinnor vittnar om bristande eftervård, att de skickats hem i för dåligt skick. Har ni med er effektiva kirurgi som oftast går bra tillräckliga marginaler för komplikationer?

”Vi kan inte kommentera de vittnesmål du nämner och vilka situationer som hänvisas till. Men vi beklagar om patienter har upplevt att de blivit för tidigt utskrivna”, skriver Håkan Baehrendtz.

Ivo har redan avslutat ärendet gällande den 41-åriga trebarnsmammans död och skriver i sitt beslut att myndigheten inte kommer att vidta några ytterligare åtgärder. Enligt Ivo har  vårdgivaren nu fullgjort sin skyldighet att utreda och anmäla allvarlig vårdskada.

Men oron för patientsäkerheten på Cevita care finns kvar. DN har pratat med läkare och sjuksköterskor från flera olika sjukhus i Stockholm som under en längre tid reagerat på att patienter kommer med allvarliga komplikationer från kliniken.

En sjuksköterska berättar anonymt att hon varnar väninnor från att söka vård där. Ingen vårdpersonal vill prata öppet i DN. En del tycker att det är jobbigt att kritisera kollegor, andra säger sig vara rädda för att stöta sig med kliniken.

– Det är vårdslöst det som sker. Jag är så besviken över att det här bara får fortgå, säger Diana Elsherbiny.

Hon lever nu med kroniska smärtor och ökad risk för blodpropp – och en oro för att fler kvinnor ska råka illa ut.

Fakta.Vittnesmål från fler kvinnor

Får höra att hon är ett undantag

I augusti 2023 opererar en kvinna bort livmodern och skickas hem trots svår smärta. ”Jag får höra att jag är ett undantag.” Av läkaren på Cevita care får hon rådet att avvakta hemma trots svår buksmärta. Det blir akut operation på sjukhus efter åtta dagar. Då upptäcks skador i slidan och tarmen.

Intensivvård efter inkontinensoperation

Operation mot urininkontinens i juni 2022. Dagen efter får kvinnan ont i båda benen. Ringer läkaren som ordinerar Ipren. Problemen fortsätter. Får inte tag på ansvarig läkare på Cevita care. Ringer 1177 och får rådet att söka akut. Slutar med intensivvård på grund av kraftig infektion. Tre olika bakterier har spridit sig ner i benen.

Hål på urinblåsan

”Upplevelsen på kliniken var fruktansvärd, ingen lyssnade”, skriver en kvinna som gör en operation mot urininkontinens i december 2022. Trots kraftig smärta blir hon utskriven. Hon söker vård och blir akut opererad. Då upptäcks ett hål på urinblåsan.

Stoppar blödning på offentlig toalett

Operation mot urininkontinens, juni 2022. Det droppar blod när kvinnan kissar. Ändå skrivs hon ut. På tunnelbanan blöder det mer. Hon ringer kliniken och får rådet att besöka en offentlig toalett, stoppa ett finger i vaginan och trycka hårt. Kvinnan bestämmer sig för att ringa ambulans.

Smärtsam operation

Från en operation i augusti 2021 berättar en kvinna att bedövningen inte tog. ”Skrek av smärta men fick inte mer bedövning trots att narkossköterskan frågade doktorn om hon skulle ge mer”. Läkaren sa ”nej det är snart över”.

Operation på löpande band

En patient beskriver en stressig vårdmiljö från en operation 2021. ”De tog in tjejer på löpande band” och ”de var stressade och barska. De fick mig att bli mer rädd och ledsen”.

Källa: Exempel på klagomål gällande Cevita care som kommit till Patientnämnden i Stockholm och Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, under åren 2021-2023.

Fakta.Cevita care, Considra och Cevitagruppen

Vårdföretagen Cevita care och Considra ingår i Cevitagruppen som är Sveriges största vårdgivare inom gynekologi. Företaget bedriver även annan vård.

I fjol toppade Cevita care och därefter Considra listan över utbetalningar inom Region Stockholms vårdval gynekologi. Företagen tar även emot patienter från andra regioner.

Kirurgkliniken på St Görans sjukhusområde kallas också Gyn Stockholm. Verksamheten startade för mer än 20 år sedan av läkarna Folke Flam och Steffan Lundberg.

Källa: Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Region Stockholm, Cevita care

Share.
Exit mobile version