Techbolagen levererar ”skadliga produkter” som leder till samma typ av beroende som tobak, enligt Liberalerna. Därför föreslår partiet nu en punktskatt på nätjättarnas annons- och reklamintäkter.

– Vi vet att sociala medier är ett enormt socialt, fysiskt och psykiskt problem. Det tar unga människor ner i alla möjliga mörka kaninhål. På samma sätt som man har skatt på alkohol och spel så bör man införa en skatt på sociala medier som belastar techjättarna som levererar kraftigt farliga algoritmdrivna plattformar, säger Johan Pehrson.

Är det rimligt att jämställa sociala medier med alkohol, tobak och spel?

– Påverkan på hjärnan är välbelagd. Människor får nästan ett beroendeförhållande till det här där de går mörkare och mörkare ner och dras in i extrema grejer. Flickor dras in i bisarra, sjuka skönhetsideal som matas på i ännu grövre riktning och det leder till kraftig psykisk ohälsa.

Liberalerna hänvisar till Internetstiftelsens senaste rapport om svenskarna och internet. Enligt den finns många baksidor med sociala medier, och unga kvinnor är de som enligt rapporten drabbas mest av nackdelarna: de känner att de lägger för mycket tid på sociala medier och att de känner sig mindre attraktiva på grund av dem.

Samtidigt upplever många svenskar att sociala medier ger fördelar i det sociala livet.

Exakt hur en skatt skulle kunna utformas ska Liberalerna titta på, men Johan Pehrson säger att det kan handla om 10–15 procent av bolagens svenska annons- och reklamintäkter.

– Det ska vara en relevans i att det kopplas till de skador som deras giftiga algoritmer är med och orsakar.

Pengarna ska gå till satsningar på psykisk ohälsa, barn- och ungdomspsykiatrin och informationsspridning om konsekvenserna av algoritmernas påverkan.

– Då får man medel som man kan använda för att motverka att människor tar skada eller får sina liv förstörda beroende på algoritmerna.

Läs mer: Starkt stöd för övervakning av privata chattar

Share.
Exit mobile version