Köpenhamnsbaserade Camerata Øresund har på femton år etablerat sig som en nyfiken och spänstig barockensemble med violinisten Peter Spissky i spetsen. Sedan 2022 är han även konstnärlig ledare för Confidencens operafestival i Stockholm. Nya skivan ”In Wilhelmine’s footsteps. Music of the Bayreuth court” kretsar kring markgrevinnan – tillika tonsättaren, musikern och konstmecenaten – Vilhelmina av Bayreuth (1709-1758) och hennes samtida.
Det blir en intressant och välklingande rundmålning med smakprov på såväl konserter och danser som arior ur Vilhelminas familjetragedi ”Argenore”, som för fyra år sedan fick en senkommen Sverigepremiär i samarbete med frigruppen Den Andra Operan. Verket från 1740 lanserades då som ”en spöklik opera om destruktiv makt” och nog äger Purcellkyliga ”Un certo freddo orrore” en läckert svassande skräckkänsla, fint framförd av mezzosopranen Josefine Andersson.
Vilhelminas cembalokonsert tillskrivs av vissa Johann Gotthilf Jänichen, men passar väl in bland musik av Johann Pfeiffer, Pietro Locatelli och Bernhard Joachim Hagen, vars konsert för luta i d-moll får sin världspremiärinspelning. Så blir ”In Wilhelmine’s footsteps” ett rikt och varierat skivporträtt av både Vilhelmina själv och kretsen hon verkade i vid hovet i Bayreuth, där hennes Markgräfliches Opernhaus än i dag tronar som Unesco-märkt världsarv.
Bästa spår: ”Un certo freddo orrore”
Läs fler skivrecensioner och om alla skivor som blivit månadens klassiska.