Utbyggnaden av laddplatser i Stockholm går snabbt, eftersom ett femtontal olika företag får konkurrerar om att bygga ut infrastrukturen – mot att de får ensamrätt på elförsäljningen.

Nu finns det 1 200 laddplatser och till årsskiftet räknar gatukontoret med att det ska finnas 2 000.

Men många av laddplatserna står tomma på dagarna, till fossilbilisters förtret när de letar parkeringsplats. Beläggningsstatistiken från gatukontoret visar att 2023 stod det en elbil 42 procent av dygnets timmar på en laddplats. Motsvarande siffra för vanliga gatuparkeringsplatser var 87 procent.

Det var dessutom en liten nedgång jämfört med året före, då beläggningen var 46 respektive 88 procent.

Ett av skälen till nedgången är just utbyggnadstakten, enligt gatukontoret. En annan kan vara att man dagtid bara får stå tre timmar på laddplatserna.

– Det stämmer nog att de flesta vill parkera elbilen över natten, och att det kan vara krångligt att behöva flytta den på dagtid. Vi ser över hur reglerna fungerar. Det bestämdes bland annat med tanke på att många har laddhybrider som inte behöver laddas så länge, och för att öka tillgängligheten, säger Nils Blom, projektledare på trafikkontoret.

Han påpekar dock att det på totalen rör sig om en liten andel av parkeringsplatserna på gatorna, en procent. Det ska dessutom ses som ett komplement, de allra flesta antas ladda elbilen på så kallad tomtmark, vid bostaden.

I april kommer det nya EU-regler om bland annat i vilken takt utbyggnaden av laddställen för bilar måste ske, men de målen klarar Stockholm redan med råge.

Samtidigt håller sig stockholmarna långt fram i miljöomställningen, visar den senaste statistiken över utvecklingen av elbilsägandet.

Stockholms län ligger bäst till i landet, och Stockholms stad högt upp i toppen, med omkring 30 procent laddbara bilar av den totala bilflottan. Solna ligger allra bäst till – där är 37 procent av bilarna laddbara.

Knappt hälften av de laddbara bilarna är rena elbilar, lite mer än hälften laddhybrider.

Totalt sett finns det knappt en miljon bilar i Stockholms län, varav över 200 000 är laddbara.

Läs mer: Ladda elbil i Stockholm – pris och betalning största problemet

Share.
Exit mobile version