Graham Potter gjorde flera överraskande ändringar i startelvan mot Japan. Förbundskaptenen valde exempelvis att starta med Victor Nilsson Lindelöf, som i vanliga fall är mittback, på mittfältet.
Relativt snart var dock lagkaptenen tillbaka på sin ordinarie position.
I den 37:e minuten skadade sig nämligen Isak Hien när han sträckte sig efter bollen i samband med ett japanskt inlägg. Mittbacken grinade illa och blev liggande länge på planen innan han tvingades utgå.
Lösningen blev att mittfältaren Lucas Bergvall kom in från bänken och att Victor Nilsson Lindelöf klev ner och ersatte Hien i mittlåset, jämte Gabriel Gudmundsson och Gustaf Lagerbielke.
Vilken position Nilsson Lindelöf spelar på i den 16-delsfinal som nu stundar återstår att se.
– Jag vet inte exakt hur allvarlig Isaks skada är. Jag hoppas att det inte är så så allvarligt. Det såg ju illa ut, men ja, vi får helt enkelt se. Det det är upp till Graham att bestämma hur han vill spela. Är Isak borta så kanske jag spelar mittback igen, säger han.
Skulle du föredra det?
– Det spelar faktiskt inte så stor roll om jag ska vara helt ärlig. Bara att få spela är ju väldigt roligt. Jag tycker både mittback och mittfält är väldigt roligt. Jag kommer spela som det Graham tycker är bäst för laget.
Jag lider verkligen med honom.
Ett annat alternativ är att fortsätta med Nilsson Lindelöf på mittfältet och fylla luckan i försvaret med Carl Starfelt. Den senare byttes in i den 88:e minuten när Nilsson Lindelöf tvingades utgå med kramp och fick därmed göra VM-debut.
– Klart att jag är tillgänglig om jag behövs och om Graham vill spela mig. Framförallt är det väldigt tråkigt för Isak. Vi får hoppas att det inte är allt för allvarligt, säger Starfelt och fortsätter:
– Vi är väldigt tajta och det är väldigt tråkigt när någon skadar sig, framför allt på ett VM. Det är inte något man vill ska hända någon. Men det gäller att vara redo om sådana grejer händer. Jag känner mig redo.
Efter matchen bekräftar landslagets presschef Petra Thorén att det rörde sig om en skada i baksida lår för Isak Hien – något som lade sordin på stämningen för lagkamraterna efter det säkrade avancemanget.
– Tråkigt såklart. Jag tycker Isak har gjort det riktigt bra, så jag lider verkligen med honom. Det är ett jättestort tapp för oss, säger Lucas Bergvall.
Anfallaren Alexander Isak var även han nedstämd för Hiens skull och bekräftar att försvararen ”inte var på sitt bästa humör” efter matchen.
Hur stort avbräck är det om han missar resten av VM?
– Jättestort, jättestort. Han har ju varit den ledande mannen där i mittlåset och är en jätteviktig spelare för oss. Det kändes inte så positivt där direkt efter skadan. Jag är inte säker på exakt vad det är, men det känns känns tungt för oss och framför allt för honom, säger Alexander Isak.
Läs mer:
Isak Hien skadad – VM kan vara över för mittbacken: ”Ett stort bakslag”
Sverige vidare till slutspel efter oavgjort mot Japan
Johan Esk: Anthony Elangas konstverk räddade Graham Potter efter bytet
Det här händer nu: 16-delsfinal på tisdag eller fredag




