Regeringen har vid upprepade tillfällen pekat på skrotningspremien som en lösning för att minska utsläppen från vägtrafiken – särskilt efter att den tidigare bonusen för elbilar fasats ut. Premien på 10 000 kronor betalas ut till den som skrotar en fossilbil och samtidigt köper eller leasar en elbil.

– Skrotningspremien är en viktig del i regeringens arbete för att öka takten i elektrifieringen av transportsektorn. Stödet innebär att vi snabbare kan fasa ut fossildrivna fordon och möjliggöra för fler att byta till eldrivet i stället. Att snabbt kunna ställa om vår fordonsflotta är helt centralt för att Sverige ska lyckas nå hela vägen ner till nettonollutsläpp senast år 2045, sade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari när skrotningspremien lanserades i somras.

Regeringen satsade 250 miljoner kronor på premien för 2024 och lika mycket för 2025. I teorin skulle alltså upp till 50 000 svenskar kunna ta del av premien.

Men intresset från allmänheten för premien är mycket lågt. Av förra årets anslag utnyttjades endast 2,19 miljoner kronor – mindre än 1 procent av budgeten, visar statistik som DN begärt ut från Boverket.

Utsläppen från vägtrafiken ökar kraftigt

Utsläppen från vägtrafiken i Sverige steg med 18 procent under 2024, jämfört med 2023, enligt preliminär statistik som Trafikverket publicerade i början av mars.

Orsaken är framför allt att reduktionsplikten sänktes från 7,8 procent till 6 procent för bensin och från 30,5 procent till 6 procent för diesel, men svenskarna körde också mer bil under 2024 än under 2023.

Från och med 1 januari i år har regeringen höjt reduktionsplikten till 10 procent, som ett led i att försöka klara EU:s klimatkrav.

Andelen laddbara personbilar som registrerades, alltså inklusive laddhybrider, sjönk också under fjolåret, från 58 procent 2023 till 57 procent 2024.

Källa: Trafikverket

Intresset ser inte ut att vara större i år. Fram till den 1 mars hade 1,15 miljoner kronor i stöd beviljats, eller 4,6 promille av budgeten för 2025.

Med mindre än ett halvår kvar tills premien upphör, har endast 334 personer tagit del av premien, en bråkdel av de 50 000 som budgeten utgick ifrån.

– Med så få utbetalda premier krävs ett starkt förstoringsglas för att se skrotningspremiens klimatnytta, särskilt som skrotningsfärdiga bilar ju inte körs särskilt mycket, säger Mattias Goldmann, vd för organisationen 2030-sekretariatet.

Samtidigt visar ny statistik från Trafikverket att elbilsförsäljningen bromsade in under 2024. Andelen rena elbilar i nyförsäljningen sjönk från 38 procent under 2023 till 32 procent under 2024. Utsläppen från vägtrafiken ökade med 18 procent.

Skrotningspremien är tillfällig och gäller endast för ansökningar som inkommer senast den 14 augusti i år. De anslagna pengarna går tillbaka till statskassan om de inte utnyttjas.

DN har sökt klimatminister Romina Poumrokhtari (L) för en intervju men hon har avböjt att kommentera.

Läs mer:

Bilägare nobbar regeringens satsning på skrotningspremie

EU-kommissionen backar om klimatkrav på bilar

Extremt varmt i februari – rekordlite is på haven

Share.
Exit mobile version