Organisationen Business Sweden – som hjälper svenska exportföretag – har mätt hur svenska företag ser på olika marknader. Enligt mätningen har företagen en ”måttlig positiv framtidstro”.
Mest positiva är man till Saudiarabien, Förenade Arabemiraten och Indien. För Saudiarabien hamnar ett index som mäter synen på affärsklimatet på 90 procent. För Indien hamnar siffran på 77 procent och för Förenade Arabemiraten på 71 procent.
Jan Larsson konstaterar att Indien har en av världens högsta tillväxttakter.
– De har väldigt mycket fokus på att utveckla hela landet med den typen av teknik som svenska företag är bra på. Det är infrastruktur, det är klimatsmarta lösningar, det är energi och energidistribution, säger han.
Att Saudiarabien hamnar högt beror bland annat på att det är en stor marknad och att de gör satsningar på att minska beroendet av oljepengar, menar Jan Larsson.
– Det är en enorm transformation som landet går igenom. Och jag tror svenska företag ser att de menar allvar, säger Jan Larsson.
Efter Israels och Irans attacker mot varandra de senaste dagarna har spänningarna i regionen ökat. Business Swedens vd menar att det är svårt att bedöma hur det kan påverka affärsklimatet i Saudiarabien och Förenade Arabemiraten.
– I grunden så tror jag att bägge är ganska långt ifrån den konflikten. Det ligger inte i deras eget intresse att dras in. Men i slutändan är det väl en politisk fråga, säger Jan Larsson.
Om optimismen är stor kring de här länderna så är den desto lägre på den amerikanska kontinenten. Företagsledarna fick frågorna under februari-mars vilket gör att Trumps tullplaner inte hade presenterats med stor marknadsoro som följd.
Trots det hamnar siffrorna lägre än förra årets undersökning. För USA svarade 39 procent att affärsklimatet är bra eller mycket bra. För Kanada ligger siffran på 32.
Men Jan Larsson menar att tveksamheten kring USA fanns även när undersökningen gjordes. Han bedömer att utvecklingen har gjort att de företag som redan finns i landet ökar sina investeringar för att kunna ha mer tillverkning i landet. De som redan har påbörjat en etablering skyndar på den processen.
– De som står utanför kan inte förutse vad som kommer att hända alls. Och de håller sig därifrån om man ska förenkla världen lite grann, säger han.
Även för Europa är optimismen mindre. Där svarade i genomsnitt 32 procent att affärsklimatet var bra eller mycket bra. Ett undantag är Danmark som med siffran 65 procent är bland de länder som rankas högst. Här är förklaringen en annan än för de övriga länderna som rankas högt.
– Det är ett grannland som har en väldigt stark tillväxt. Så det är en helt annan karaktär där, säger Jan Larsson.
Totalt 66 procent av företagen rapporterar att deras verksamhet var lönsamt under 2024. 65 procent räknar med ökad omsättning under 2025 och 46 procent tror på ökade investeringar under året, enligt undersökningen.