Flera länsstyrelser och MSB har larmats om fartyget MV Ruby, som uppges ha fått skador på skrovet i samband med lastningen på Kolahalvön i Ryssland. Det bär på 20 000 ton ammoniumnitrat, som bland annat används till konstgödsel och sprängmedel.

Det är samma ämne som orsakade en förödande explosion i Beiruts hamn 2020, då över 200 personer dog och 7 000 skadades.

Trafikdata visar att fartyget seglade från Kandalaksja den 22 augusti, med Las Palmas som destination. Det fick problem utanför den norska kusten och inspekterades i hamnen i Tromsö. Där konstaterade man att skeppet behövde repareras men att det inte var lämpligt att göra det i det tättbefolkade området.

I Tromsö upprättades en säkerhetszon på 500 meter runt fartyget, enligt medieuppgifter.

Fartygets rutt

Enligt den rutt som fartyget anmält kommer MV Ruby passera genom Öresund på sin väg mot Litauen.

Källa: marinetraffic.com

MV Ruby uppges nu vara på väg mot Östersjön med Litauen som destination. Det har lett  till krismöten på flera länsstyrelser för svenska kustlän, enligt uppgifter till P4.

Enligt trafikdata från en tjänst som följer fartygsrörelser seglar fartyget med 4,5 knop och beräknas vara framme i Litauen på måndag kväll. Danska medier, som hänvisar till uppgifter från myndigheten Søfartsstyrelsen, hävdar dock att Litauen inte avser att ta emot det.

Fartyget följs noga och kustkommunerna har förvarnats, säger Christina Karlberg, kommunikationschef på länsstyrelsen för Kalmar län.

– Vi samverkar med de övriga fem kustlänsstyrelserna som ligger längs rutten och sedan informerar vi kustkommunerna.

På förmiddagen satt man i möte med Kustbevakningen, som följer skeppet noga och ansvarar för de eventuella säkerhetsåtgärder som behöver vidtas.

Fartyget befinner sig just nu utanför Norges södra kust, men rutten uppges alltså sträcka sig förbi Danmark och Sverige och in i Östersjön, på väg mot Klaipeda i Litauen. Det har bogserats längs den norska kusten, uppger Kustbevakningen på eftermiddagen.

– Som läget är nu är vi inte oroliga. Skeppet är inte i nöd och det bogseras, så det finns fartyg i närheten. Men det vore oansvarigt av oss att inte tänka i olika händelseriktningar och scenarier, oavsett vilket fartyg som har problem med sin sjösäkerhet, säger Mattias Lindholm, pressansvarig på Kustbevakningen.

Myndigheten har ansvar för miljöövervakning, och ”skulle ha intresserat sig för ett fartyg som har problem med framdrivning och styrförmåga”, alldeles oavsett vad det har för last, enligt Mattias Lindholm.

Lasten utgör ingen stor risk i sig så länge den förvaras på rätt sätt. Om ämnet skulle komma i kontakt med oljeprodukter som diesel, finns en hög risk för antändning. Men ingenting tyder på att lasten skulle befinna sig i risk eller påverkad så att dess farliga egenskaper skulle bli ett hot, enligt Mattias Lindholm.

– Vår lägesbild baseras på egen information och uppgifter från kolleger i Norge och Danmark. Lasten är förvarad på ett sätt som följer det regelverk som finns, och då är riskerna acceptabla, även med den här skadan på skeppet. Det är en mycket vanligt förekommande last på fartyg och i lastbilstransporter, och det finns hamnar som kan hantera den, säger han.

Den enskilt största risken för bogseringen är dåligt väder, men inte heller här ser man något skäl att oroa sig. Det är oklart om MV Ruby kommer att bogseras hela vägen till Klaipeda, eller om man kommer att försöka lasta av det i någon hamn på vägen. Det är också oklart vilken väg fartyget kommer att gå, eftersom Öresund kan vara för grunt för fartyget.

Fakta.Ammoniumnitrat

Ammoniumnitrat framställs ur ammoniak och salpetersyra. Är inget sprängämne i sig självt men kan, under vissa omständigheter, bringas till explosion. Om det blandas med olja och aluminiumpulver får man däremot ett sprängämne.

Ammoniumnitrat används för konstgödning, men har även använts för att tillverka bomber vid en rad dåd världen över – bland annat i Oklahoma 1995 och i Bali 2002.

Den norske massmördaren Anders Bering Breivik använde ämnet till den bomb som detonerade utanför regeringskvarteren i Oslo 2011, och det användes även vid självmordsbombdådet i Stockholm 2010.

År 2020 dödades över 200 personer och flera tusen skadades i en jätteexplosion i Beiruts hamn. Den orsakades av 2 750 ton ammoniumnitrat, som förvarats i hamnen i över sex år utan tillräckliga säkerhetsåtgärder.

Källa: TT

Share.
Exit mobile version