Snöovädret drog in under fredagseftermiddagen och SMHI hade utfärdat en gul varning för snö i Skåne och Blekinge. Flera myndigheter hade också varnat för att ge sig ut i trafiken, för att undvika situationer som E22 förra vintern.
Lastbilar fastnade ändå i både söder- och norrgående riktning på E22 i höjd med Kristianstad, vilket ledde till att motorvägen stängdes av under kvällen fram tills midnatt. Däremot var E6 svårast och trafiken stod stundvis helt stilla, enligt Bengt Olsson.
– Där var det väldigt många lastbilar som satte sig i backarna, först utanför Helsingborg och sedan utanför Landskrona. Det tog ganska lång tid innan vi kunde få lastbilarna åt sidan och trafiken kunde flyta igen, säger han.
Flera bilister vittnar om att de fastnat i många timmar i sina bilar.
När ovädret slog till hade polisen ett flertal ärenden och trafikincidenter i länet. Räddningstjänsten i Kristianstad hade däremot relativt få insatser trots läget på E22 – som sköttes av polisen.
Bärga lastbilar tar ofta längre tid än personbilar då de kräver tungbärgare som är färre och svårare att få fram än vanliga bärgare. Det är under den tiden köbildningen tar form, säger Bengt Olsson.
– Det har varit halkbekämpat, det har varit plogat. Snön på marken är inte det stora problemet utan att lastbilar inte kommer uppför backen, säger han men tillägger att vädret även kan slå om snabbt och påverka väglaget.
Trafikverket hade tidigare i år för första gången möten med åkeribranschen om vad branschen kunde förvänta sig inför vintern. Bengt Olsson uppger att myndigheten haft mycket förberedelser inför vintern och ställer sig frågande till lastbilarnas fortsatta problem.
– Det var framkomligt på E6 för personbilar, på E22 var det framkomligt för personbilar, även uppför backarna. Det har något med lastbilar att göra och vad det är hade vi velat ha svar på.