Det är veckan efter Black Friday – den amerikanska shoppinghögtiden som blivit allt mer populär i Sverige. Det märks inte minst hos paketombudet Direkten Vi Vinnare på Kungsholmen – landets sjunde största ombud enligt egen utsago.

Lastbil efter lastbil anländer med burar och pallar som är fulla av paket. Butikspersonalen arbetar febrilt med att plocka, registrera och sortera in dem i rätt hylla. Eftersom lagret är fullbelamrat får några av burarna stå kvar ute i kylan i väntan på att rullas in.

På andra sidan utlämningsdisken ringlar en till synes konstant kö av människor som vill hämta ut varorna de klickat hem.

Det senaste året har en ny typ av försändelser blivit en allt vanligare syn: grå plastpåsar som kommit hit från Kina med varor från lågprisappen Temu.

– Förut var det mer paket från dyrare märken men i år har Temu ökat jättemycket. Det är uppemot 25 procent av alla paket som kommer, säger Mehrzad Ghorbani som äger butiken.

Just den här dagen är uppskattningsvis en tiodel av försändelserna dessa grå plastpåsar, men ofta är det betydligt fler, hävdar personalen.

Liknande tongångar hörs från andra paketombud runt om i Stockholm.

– För något år sedan var det mest små försändelser, men nu har folk upptäckt att man kan beställa allt möjligt därifrån. Nu när vi närmar oss jul kommer det jättestora paket från dem, säger Emelie Löf som arbetar på Hållplatsens lakritshandel på Södermalm.

Hon uppskattar att Temupåsarna numera står för runt tio procent av den totala paketvolymen, men påpekar att deras kundgrupp förmodligen inte är representativ för landet.

– Vi får nästan bara paket från Temu och Shein. Det är inte så konstigt. Folk har inga pengar och letar efter billiga saker, säger ett ombud i förorten Husby som inte vill synas med namn och bild i tidningen.

Att ta reda på hur mycket svenskarna handlar från de kinesiska e-handelsplattformarna är svårt. Bolagen går inte ut med några sådana siffror själva. Men en fingervisning är Tullverkets statistik över lågvärdesvaror, det vill säga sådana som understiger tullgränsen på 150 euro, som privatpersoner importerar från Kina.

Hittills i år är den siffran 4,2 miljoner varor – en fyrfaldig ökning jämfört med hela 2023.

– Vi håller på och analyserar vad som ligger bakom, men Temu har etablerat sig i Sverige med väldigt aggressiv marknadsföring så förmodligen kommer mycket därifrån, säger Stefan Björkencrona, sakkunnig på Tullverket.

Han påpekar att inflödet av Kinapaket var ännu större för några år sedan, då shoppingappen Wish var som mest populär. Men efter att nya EU-regler infördes sommaren 2021 sjönk privatimporten dramatiskt. Många plattformar började i stället ta in sina varor via Nederländerna för att sedan frakta vidare till Sverige. Därmed dök de inte upp i Tullverkets statistik.

I år har dock ökningen tagit fart igen.

– Konsumenter har under ett antal år tyckt att det tar för lång tid när varor från Kina tullas i Nederländerna. Det kan vara så att man nu hittat möjligheter att skicka varorna direkt till Sverige igen, som man gjorde runt 2018, säger Stefan Björkencrona.

Temus paket levereras av flera av de ledande distributörerna, inklusive Postnord. En som är kritisk mot det är Ella Stemme som driver e-handelsbutiken Smartasaker.

– Jag tycker inte att Postnord tar sitt ansvar som statligt bolag. De lägger en massa resurser på fossilfria transporter, samtidigt om det flygs in en massa plastpåsar med giftiga plastleksaker från Kina. Jag tycker de beter sig oetiskt och invaggar konsumenten i en falsk trygghet, säger hon.

Postnord uppger att de inte kommenterar enskilda företag och avtal, men att de som nationell operatör inom Världspostunionen är skyldig att ta emot och dela ut internationella försändelser.

”Vi gör inte skillnad på vem som råkar vara avsändare till dessa försändelser”, skriver Postnords presschef Anders Porelius i ett mejlsvar.

Share.
Exit mobile version