Ett tyskt företag med kopplingar till den ryska statsledningen kan komma att producera svenska fordons registreringsskyltar, avslöjar DN i en ny granskning. Det skulle innebära att företaget får tillgång till fordonsregistret med förteckningar om även samhällsviktiga fordon – risken är uppenbar att också Ryssland skulle få det.

Vad det handlar om är att ett dotterbolag i den tyska bolagskoncernen Tönnjes vunnit Transportstyrelsens upphandling för produktion av svenska registreringsskyltar. I samma bolagskoncern finns också det ryska skyltföretaget Znak, i vilket en av Rysslands rikaste politiker – som är uppsatt på EU:s sanktionslista då han stöttar anfallskriget i Ukraina – är delägare.

Transportstyrelsen hävdar att de avtalat bort risken om uppgiftsläckage. Som Per Skoglund, forskare i logistik och avdelningschef på Försvarshögskolan, konstaterar är det dock en mer än lovligt naiv inställning: ”Om det är ett företag som har sådana kopplingar finns det inget som hindrar dem från att bryta avtal. Det finns inga sätt för Transportstyrelsen att kontrollera det.”

Uppgifterna det gäller är känsliga. Såväl Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, Must, som Säkerhetspolisen har tidigare varnat för att Ryssland försöker samla information att använda mot Sverige. Skoglund påpekar att fordonsregistret är just något som rysk underrättelsetjänst gärna vill få tillgång till då det innehåller ”känslig information som kan användas av totalförsvaret för att krigsplacera samhällsviktiga fordon.”

Transportstyrelsens nuvarande leverantör har lämnat ett överprövande på tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten. Ännu är sista ordet inte sagt.

Vad som gör historien särskilt pikant är att den känns ytterst bekant.

Sommaren 2017 avslöjade DN att miljontals svenskars körkortsdata samt en rad statliga hemligheter hade legat lätt åtkomliga för dataexperter i Tjeckien och Serbien. Det hela skedde i samband med att Transportstyrelsens datadrift skulle tas över av IBM, som tog in en rad konsulter och underleverantörer som inte säkerhetskontrollerats. Trots flera varningar – däribland från Säpo – körde myndigheten bara på.


I ett Säpo-förhör konstaterade en av Transportstyrelsens it-ansvariga att de gav bort ”nycklarna till Kungariket”

Också då var risken uppenbar att skyddsvärda uppgifter skulle hamna i händerna på främmande makt. I ett Säpo-förhör konstaterade en av Transportstyrelsens it-ansvariga att de gav bort ”nycklarna till Kungariket”.

Det hela ledde till att Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren fick sparken – i ett senare skede tvingades också två statssekreterare och två ministrar att avgå.

I ljuset av Transportstyrelsens egna erfarenheter och det förvärrade omvärldsläget framstår den senaste upphandlingen – och den lättsinniga inställningen att risker från främmande makt kan avtalas bort – som närmast obegriplig.

Transportstyrelsen säger att de inte visste om att det tyska företaget som vunnit upphandlingen via moderbolaget har kopplingar till Ryssland. Man säger också att det inte gick att strunta i det tyska företagets anbud utan att bryta mot lagen om offentlig upphandling.

Lagen har dock just undantag för svensk säkerhetsintressen. Känner man till länken till Moskva borde det alltså inte vara några bekymmer att förkasta budet.

Nu vet man.

Läs mer:

DN:s ledarredaktion: Ryssland vill tysta allt motstånd, med fejkade rättegångar eller mord på öppen gata

Clara Sandelind: Upplysningsmännens rasism berodde inte på tidsandan – nu görs samma fel igen

Share.
Exit mobile version