Det senaste avslöjandet från Northvolts fabrik i Skellefteå handlar om felbyggda rör som gjort att personal gång på gång utsatts för giftiga kemikalier. Tidigare har redan en lång rad anmärkningsvärda uppgifter kommit från det som kallats Europas gröna framtidshopp.

I en intervju i Dagens Industri i somras berättade vd:n för fabriken i Skellefteå om hur företagsledningen länge drastiskt underskattade hur svårt det är både att tillverka batterier och att bygga upp nya fabriker. Man kan säga att det har märkts.


Northvolt har bara levererat en bråkdel av den påstådda produktionskapaciteten, och många av de batterier som ändå har tillverkats har fått kasseras på grund av kvalitetsbrister.

För Northvolt har bara levererat en bråkdel av den påstådda produktionskapaciteten, och många av de batterier som ändå har tillverkats har fått kasseras på grund av kvalitetsbrister. Möjligen hänger det ihop med att man köpt sin maskinpark från ett bolag som ägs av kinesiska staten. Enligt tidigare anställda var maskinerna inte bara gamla och dåliga, de krävde dessutom kunskap i kinesiska för att alls kunna användas.

Samtidigt har arbetsmiljön varit katastrofal. Särskilt anställda från länder utanför EU har arbetat långt mer än vad som egentligen är tillåtet i svensk lag. En granskning i DN i somras avslöjade svåra säkerhetsbrister och 26 allvarliga arbetsplatsolyckor sedan starten 2019. Bland annat har farliga kemikalier använts utan tillräcklig utbildning eller säkerhetsutrustning. Tre anställda har hittills i år dött, oförklarligt. Flera fackliga ombud har vittnat om ledningens ointresse för en rimlig arbetsmiljö.


En granskning i DN i somras avslöjade svåra säkerhetsbrister och 26 allvarliga arbetsplatsolyckor sedan starten 2019.

Företagets vd och grundare Peter Carlsson gick då ut med att han besökt batteritillverkare i hela världen och att säkerhetsarbetet på Northvolt var bättre än alla andras. Givet att de flesta andra batterifabriker ligger i Kina säger det inte så mycket.

Inte heller har Northvolt hanterat sin ekonomi som man förväntar sig av ett företag som tagit in 100 miljarder i kapital och har tusentals anställda. Många nya bolag går med förlust i början, men för Northvolt har förlusterna bara fortsatt öka, till svindlande 12,5 miljarder kronor förra året. I dag står företaget både med enorma skulder och en kraschad likviditet. Det är tveksamt om det ens räcker med de 1 600 personer som nu varslats.

Det vore lätt att koppla Northvolt-fiaskot till den gröna omställningen i allmänhet. Bolaget har trots allt haussats som en nyckelaktör i hela Europas gröna industri. Utöver kapital från privata ägare som biltillverkaren Volkswagen och finansinstitutet Goldman Sachs har Peter Carlsson fått pengar från både Europeiska investeringsfonden och AP-fonderna och direkta statliga investeringar från Tyskland och Kanada. Dessutom har han fått en kreditgaranti från Riksgälden på 1,2 miljarder kronor. Medialt har Carlsson personligen lyfts fram som en visionär klimaträddare, med sommarprat i P1 och otaliga okritiska intervjuer.


Det stora problemet med den gröna omställningen är att den dröjt alldeles för länge.

Och klimatkrisen finns på riktigt. Vi måste minimera användningen av fossila bränslen, vilket kommer att kräva omfattande elektrifiering. Inte minst av geopolitiska skäl finns viktiga poänger med att då inte lämna hela den centrala batteriindustrin till Kina. Det betyder dock inte att allt står och faller med ett enskilt, av allt att döma direkt vanskött, företag.

Det stora problemet med den gröna omställningen är att den dröjt alldeles för länge. Den som släppt ut koldioxid har inte behövt stå för sina egna klimatkostnader. Fortfarande lägger världens regeringar omkring 30 biljoner kronor per år på subventioner som driver uppvärmningen och förstör klimatet.

Eftersom läget nu är så akut kommer stora pengar, både privata och offentliga, läggas på lösningar som inte fungerar och på aktörer som inte klarar sig. Det är läxan som bör dras från Northvolt. Klimatomställningen måste fortsätta, med eller utan dem.

Läs mer:

Lisa Magnusson: Vi har hört om feministisk snöröjning, men var är den feministiska kollektivtrafiken?

Susanne Nyström: Regeringen glider vidare på Miljöpartiets klimatsuccé

Share.
Exit mobile version