Detta är en text publicerad på Dagens Nyheters ledarsidor. Ledarredaktionens politiska hållning är oberoende liberal.
Sjukvården rankas i de flesta val som en av de viktigaste frågorna. 2026 är inget undantag. När partiledarna ska debattera lyfter de främst vårdköer och tillgänglighet. Det blir ett käbblande om var köerna är längst respektive kortast beroende på hur majoriteten ser ut i den region de väljer att lyfta.
För väljarna blir det svårt att avgöra vem som har rätt. Regionpolitikerna är förhållandevis anonyma och de 21 regionerna styrs självständigt – det spelar alltså inte så stor roll vad Magdalena Andersson (S) eller Jimmie Åkesson (SD) lovar, så länge Kristdemokraterna inte får igenom sin käpphäst; ett förstatligande av vården.
Andra sjukvårdsrelaterade frågor som lyfts brukar vara personalbrist, tillgången på läkemedel och att vården är ojämlik i landet. Det spelar roll var du bor om du ska få vård i tid, trots vårdgarantin.
Vad man däremot talar väldigt tyst om är regionernas upphandling och införande av nya journalsystem. Haverierna har nämligen avlöst varann på bekostnad av patientsäkerheten, personalens tillit – för att inte tala om de miljarder som eländet kostat.
Första och egentligen enda kravet på ett nytt journalsystem borde vara att det praktiska arbetet underlättas, inte tvärtom
Trots svällande it- och administrationsavdelningar i varje region verkar ingen ha kompetens att genomföra korrekta upphandlingsprocedurer eller bedöma användarvänligheten i systemen. Första och egentligen enda kravet på ett nytt journalsystem borde vara att det praktiska arbetet underlättas, inte tvärtom.
Läkare vittnar om att de tillbringar mer tid vid datorn, mindre tid med patienterna.
Först var det Millennium som ledde till att vården kollapsade i Västra Götalandregionen.
Nu håller personalen i nio regioner som drabbats av journalsystemet Cosmic på att fullständigt tappa fattningen. Att regionerna inte följt lagen om offentlig upphandling och tvingas böta sammanlagt 90 miljoner kronor, är illa nog. Hela affären har föranlett korruptionsanklagelser.
Men vad värre är – Cosmic har orsakat dödsfall. SVT:s Uppdrag granskning gick i våras igenom Lex Maria-anmälningar och avvikelserapporter kopplade till Cosmic. En patient avled i väntan på operationstider, en annan på akuten då ingen förstod allvaret på grund av brister i dokumentationen. En tredje person avled på sjukhuset av hjärtstopp samtidigt som hela Cosmic kraschade.
Sammanlagt handlar det om sex dödsfall i olika Cosmic-regioner som knyts till journalsystemet.
Enligt en nyligen publicerad enkät bland Visions medlemmar framkallar Cosmic sådan stress bland de medicinska sekreterarna, det vill säga de som jobbar med dokumentationen, att de är nära sammanbrott.
Tycker du att sjukvården är den viktigaste valfrågan? Hitta en politiker som lovar att sjukvårdens it-system varken ska ta kål på patienter eller personal.
Läs mer:
Lilian Sjölund: Underskatta inte unga – de vill ha jobb och bostad, inte sprit och hamburgare
Ledare: Se till att mormor får vätska när värmeböljan slår till




