Mannen på bilden är så utmärglad att varje revben syns. Han sitter hopsjunken på en trädgren, med pannan mot sina uppdragna knän. Insekter kryper över hela hans kropp. Förutom ett slitet tyg runt höfterna är han naken.

Han är ett perfekt motiv.

”Den indiska publiken är väldigt känslosam. När de ser en sådan här bild så klickar de gilla, kommenterar och delar. Du kan också skapa en sida som den här, ladda upp bilder och tjäna pengar”, säger en indisk youtubare på hindi, i översättning av sajten 404 Media som har djupdykt i fenomenet.

Mannen pekar på bilden, en succé. 700 likes på några timmar.

Han bläddrar vidare, sida efter sida med bilder av svältande människor. Alla, givetvis, AI-genererade. Men det verkar inte spela någon roll. Gilla-klicken kommer ändå, och därmed betalningar genom Facebooks system för att belöna viralt innehåll, lovar mannen.

Han är som spadförsäljaren i guldruschen, som tjänar pengar på instruktionsfilmer om hur man tjänar pengar genom att AI-spamma Facebook snarare än att bara göra det själv.

Och han är långt ifrån ensam – det finns en uppsjö med specialister på att visa hur man skapar sidor, vilka ord man ska mata in i AI-systemen för att få de bilder man vill ha. De kommer från länder som Pakistan, Indien, Vietnam och Indonesien. Om du blir spammad av AI-skräp på Facebook kan du utgå från att det kommer därifrån.

Någon gör bilder av tiggande barn (ibland bärande en skylt: ”Det är min födelsedag, ge mig en lajk”). Någon på hus som ser ut som svampar och pumpor. Någon spelar på amerikaners patriotism med bilder på soldater i uniform som bär små barn. Jesusskulpturer av sand. En orimligt stor blomma i en trädgård.

Vissa av dem har tiotusentals gilla-klick. Och de som driver sidorna AI-genererar och pumpar ut bilder i en industriell skala.

Facebook tar glatt emot dem. Bara de är korrekt märkta så bryter de inte mot någon regel, inget hindrar algoritmen från att registrera klicken och lyfta dem till en större publik.


Men frågan är om det senaste årets AI-soppa inte är det dummaste flödet hittills

Meta, Facebooks ägarbolag, betalar rent av för dem. Hur mycket ska man ta med en nypa salt. Spadförsäljarna på Youtube lär överdriva hur lönsamt det är att AI-spamma Facebookflödet. I praktiken kanske det rör sig om några tior eller hundralappar per bild, enligt 404 Medias uppskattning. Men man ska inte luras att tro att det därmed är meningslöst. Inte när spammarna bor i fattiga länder där sådana summor räcker längre.

Det påminner om när många av de sidor som spred Trumpvänliga fejknyheter inför USA-valet 2016 spårades till Nordmakedonien. De gav småpengar i annonsintäkter, men nog för att vara värda besväret för en arbetslös 25-åring i en liten stad på Balkan.

Facebooks flöde har genomgått många förvandlingar sedan halva Sverige registrerade sig sommaren 2007. Först var det vänners statusuppdateringar rakt av i kronologisk form. Sedan har det omväxlande dominerats av videoklipp, gruppdiskussioner, bebisfoton, kedjebrev och klickbeten till artiklar.

Ett tag skulle samhällsdebatt lyftas, särskilt tillspetsade åsikter som det var lätt att reagera på. Tills Facebook insåg att detta möjligen hade satt samhällen i riktning mot inbördeskrig. Så det ändrades igen.

Vi har sett många varianter. Men frågan är om det senaste årets AI-soppa inte är det dummaste flödet hittills. Jag hoppas nästan att en fattig spammare i Indien åtminstone tjänar en hacka, så det finns någon poäng med att det ser ut så här.

Läs fler texter av Linus Larsson, till exempel om hur Disney försökte slippa en jobbig rättegång.

Share.
Exit mobile version