Vad har hänt med modetyrannen Anna Wintour?
Ni minns kanske Hollywoodfilmen, ”Djävulen bär Prada”, där Meryl Streep spelar en chefredaktör som styr sitt månadsmagasin, inte med järnhand, utan med blotta hotet om en järnhand. Filmen är baserad på en ytterst medioker bok, vars enda merit är att den skrivits av en tidigare personlig assistent åt just Anna Wintour på Vogue. Den handlar om henne.
Assistenten är inte den enda att vittna om en arbetsplats frusen i skräck. Legenderna är otaliga om Anna Wintours iskyliga perfektionism, och det är lätt att tro dem – inte ens hennes egna hårstrån vågar ju trotsa henne: hennes page är så orörligt oklanderlig att den får henne att likna en legofigur.
Och denna kvinna dök häromdagen upp på årets viktigaste modetilldragelse, Metgalan, med en fläck på klänningen! Folk trodde inte sina ögon.
Assistenten är inte den enda att vittna om en arbetsplats frusen i skräck.
Man skulle kunna se det som ett tecken på att småbarnsmorsornas era är här: Vinterns stora modedebatt i Sverige gällde de vadlånga ”mammakorvarna” till dunjackor. Därefter blev Pradas visning vida omtalad för mannekängernas toviga hår i halvt upplösta hästsvansar – klassisk mammatofs, med andra ord. Och nu dyker alltså en av modevärldens mest inflytelserika kvinnor upp med fläckiga kläder. Precis som en mamma!
Fast troligare är förstås att fläcken är ett uttryck för skräckväldets svaghet. En diktator har inte några vänner, bara harhjärtade smilfinkar till undersåtar som lyder och säger ja. Ingen törs säga som det är. Så sopade Sovjet sanningen under mattan efter olyckan i kärnkraftsverket i Tjernobyl. Så rasar kinesiska byggen som korthus, gång på gång, för att de byggs fel utan att någon slår larm – det finns till och med ett ord för fenomenet: tofu-dreg.
Och så vågar inte en enda person i maskineriet runt Anna Wintour säga: Psst, du har en fläck på klänningen.
Läs mer av Lisa Magnusson