Vårvärmen låter vänta på sig, men i den offentliga debatten är stämningen redan svettig. Det gäller Sias nya glassreklam.
Den visar en familj på stranden, lyckliga så där som bara människor i reklamens värld kan vara. I just det här fallet gäller den stora glädjen en glassbåt i säsongens smak: citron, jordgubb och fläder. Det hela har väckt enorm uppståndelse.
Somliga är mer sofistikerade. Försöker resonera sig fram till varför de irriterar sig så.
Bilden avspeglar ju en typ av etnisk mångfald som är främmande för det svenska samhället, trevar en högerdebattör. En annan framhåller att hon känner att den helt enkelt är orealistisk: Hur representativ är egentligen den där familjen?
Hur representativ är egentligen den där familjen?
Den sverigedemokratiskt kopplade mediekanalen Riks är tydligare. ”Svenskarna bombarderas av reklamkampanjer med vita kvinnor och svarta män”, skriker deras rubrik. I kommentarsfälten slamras det om livslång bojkott av Sia.
Ordet rasism har blivit så stigmatiserat att det knappt används längre i debatten, det anses vara ett kraftord som bara lägger sordin på Det Goda Samtalet. Invandringskritisk, heter det i stället numera.
Men man måste kunna yttra även upprörande ord när de är befogade. Som i detta fall: Stör du dig vid åsynen av en familj därför att mannen är svart? Grattis, du är rasist.
Det är sorgligt att så många vettiga dras med. Att de nu kastar sig ut åt helt andra hållet i ett försök till nollsummespel. På Facebook fylls Sias kommentarsfält av välmenande personer som öser hyllningar över reklamen: den är det bästa de sett, den är så somrig och underbar!
Va? Nej! Det är en vanlig reklam bara. Lite småtråkig, som reklam brukar vara. Bäst av allt är nog att göra som Sias vd, Stefan Carlsson (Hallands Nyheter 22/4), och bara lugnt stå kvar i kaoset. Säga att för vår del är det här bara en självklarhet.
Läs mer:
Lisa Magnusson: Tvångsvård kommer alltid att vara en svår fråga
Erik Helmerson: Det ska inte gå att springa från rättvisan