Det sägs att Ernest Hemingway en gång fick frågan om han klarade att skriva en tragedi på bara fyra ord.

Han funderade ett slag, fattade sedan pennan och skrev: ”Stockholms stads offentliga upphandlingar.”

Varhelst man yttrar dessa ord brister kvinnor ut i gråt. Män sliter sitt hår i förtvivlan. Barn vrålar i vrede, och åldringar kastar sig utför stup.

Det kanske mest kända upphandlingsfiaskot är ju Skolplattformen, som sedan år 2012 kostat bortåt en miljard, och som besvurits och förbannats av lärare och föräldrar hela vägen ned i graven.

För det var ju det största problemet: inte det undermåliga systemet i sig, utan att staden inte ens sett till att begära tillgång till det. Koden var inlåst av det upphandlade företaget, och kunde inte förbättras av andra, eller ens användas när avtalet väl var avslutat.


Koden var inlåst av det upphandlade företaget, och kunde inte förbättras av andra, eller ens användas när avtalet väl var avslutat.

Därefter har många fler sorgliga kapitel skrivits, om hyrcyklar, vuxenutbildningar med mycket mera. Och så nu senast: om de offentliga toaletterna. 2014 ingicks ett avtal med JCDecaux, som skulle uppföra och sköta 66 hypermoderna WC-inrättningar i utbyte mot 350 reklamytor (Mitt i Stockholm 25/6).

Staden skulle i sin tur ansvara för vatten och avlopp, vilket visade sig vara krångligare än tänkt. Budgeten sprack, det tog år innan allt stod helt klart – till en extra kostnad av 46 miljoner kronor.

Nästa år löper avtalet ut. Och gissa om staden hade lagt in något krav i avtalet på att få ta över byggena? Icke. Nu måste därför de fullt fungerande toaletterna rivas, vilket kostar ytterligare 20 miljoner.

Minst två år kommer det ta innan nya toaletter är på plats, till dess får människor i nöd helt enkelt hålla sig.

Ja, det är svårt att upphandla. Svårt att veta vad man ska fråga efter och begära. Men att inte ens lära sig av sina egna dyrköpta misstag? Det måste väl ändå vara själva definitionen av dårskap.

Läs mer:

Lisa Magnusson: Stämningen blir inte bättre av att lägga 7,9 miljoner på att klona ett träd

Lisa Magnusson: Sämre kvalitet till högre pris – så vill SL locka resenärer

Share.
Exit mobile version