På Nordens största nöjespark snurrar karusellerna för fullt. Men inne på huvudkontoret planeras för ett par tuffa år.

Att vattenparken Oceana ska byggas upp på nytt efter storbranden för sju månader sedan fattade den kommunägda nöjesparken i Göteborg styrelsebeslut om under ett extrainsatt möte 17 juli.

Men alla frågor är inte lösta. Brandutredningarna är inte klara och risk för tvist finns om vilka kostnader som täcks av försäkringarna, enligt en riskanalys. För att kompensera för nedskrivningen av byggnadens värde, nära en halv miljard, kan kommunfullmäktige behöva besluta om en – tillfällig – finansiering.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

En annan konsekvens är att det 457 rum stora hotellet som ligger mitt emellan nöjesparken och Oceana förlorar en stor del av det tänka gästunderlaget kommande vinter.

Efter en lång följd av år med goda överskott slutade fjolåret med en förlust på 64 miljoner, 140 miljoner under budget, delvis med hänvisning till ”en av de regnigaste somrarna på länge” där man hade svårt att snabbt dra ner på kostnaderna.

Även om Liseberg, med 2,7 miljoner besökare i fjol, i grunden har stabila finanser har soliditeten efter pandemin sjunkit från 60 procent 33 procent och väntas i år sjunka ett par procentenheter till.

Budgeten för i år, före branden på Oceana, var satt till ett underskott på 41 miljoner och en prognos före sommaren pekade mot minus 45. Skälet till att budgetera ett minus förklarar Liseberg med prissänkningar och kostnader för att öppna Oceana.

Årets Lisebergssäsong började också i uppförsbacke – men har planat ut, enligt vd:n Andreas Andersen.

– Vi hade en ganska kall och regnig juni och inte heller början av juli var någon höjdare. Men de senaste tre-fyra veckorna har varit ganska bra. Juli ligger sex procent över fjolårets juli. Totalt sett ligger vi tre procent sämre än i fjol, säger Andersen.

Den svaga svenska kronan lockar generellt många danskar till Sverige men på den för Liseberg viktiga norska marknaden är kronan också svag.

– Vi har sett lite fler danska gäster, men det är ganska små siffror. Norrmännen är rätt oförändrat. Men först och främst skulle jag säga att vi möter en ganska svår svensk ekonomi, säger Andreas Andersen.

Är det för dyrt att besöka Liseberg?

– Vi har i år sänkt priserna med i snitt sju procent på digitala köp, vi försöker helt enkelt anpassa oss till vad vi bedömer att folk har råd med.

Sammantaget behöver alltså Liseberg spara. Visserligen har hotellet Grand Curiosa, som kostade 1,2 miljarder att bygga, legat på 96 procents beläggning i juli och enligt ledningen ser augusti också bra ut.

– Bekymret med hotellet uppstår ju när Liseberg inte har öppet, det var där vattenparken skulle bidra. Därför blir bekymret större nu och sammantaget behöver vi anpassa kostnadskostymen, säger Andreas Andersen.

Några siffror på ett kommande sparpaket vill han inte gå in på, det är för tidigt. Fackliga förhandlingar har inte inletts men förslag förbereds.

Råder det kris för Liseberg?

– Det är ett för starkt ord, men vi måste planera försiktigt. Vi har haft ett antal tuffa år, inte minst med pandemin. Nu får vi värdera läget klokt. Det är inte så att vi inte utvecklar parken, men nya stora investeringar får vi vänta med.

Andersen säger att man före Oceanabranden börjat planera för en bemanning med ett helårsöppet Liseberg.

– Nu efter branden måste vi justera oss för ett nytt läge, säger han.

I den preliminära tidsplanen ska Oceana stå klart 2026. I allt väsentligt kopieras de gamla planerna, med bland annat 14 åkattraktioner på drygt 13 000 kvadratmeter.

Men en ”osynlig” skillnad är redan beslutad: För att förhindra att vattenrutschkanor återigen fattar eld byts till en ny teknologi som redan finns i Hongkong och i Macao.

– Vi köper in en speciell brandhämmande glasfiber som inte fanns när vi först planerade Oceana, säger Andreas Andersen.

Lisebergs konkurrenter avvaktar med besökssiffror

Parks and Resorts äger Gröna Lund i Stockholm, Kolmårdens djurpark, Skara Sommarland samt Furuviksparken i Gävle.

Bolaget vill inte uppge sommarens besökssiffror utan hänvisar till en rapport som kommer när säsongen är avslutad.

Pressansvariga Gabriella Granditsky uppger:

”Vi kan se att flera av våra parker har haft fler besökare under vissa perioder jämfört med förra året, exempelvis slog Gröna Lund besöksrekord i juli sett till åren efter pandemin. Men våra parker har olika förutsättningar och målgrupper och är dessutom olika känsliga för vädrets påverkan, det är därför för tidigt att dra generella slutsatser.”

Share.
Exit mobile version