Kurslyftet i torsdagens inledande handel är det största för Richemont-aktien på över två år.

Richemonts försäljning under fjolårets sista kvartal lyfte med 10 procent, med uppgångar både i Europa och Nord- och Sydamerika. Det var en betydligt större ökning än snittprognosen bland analytiker inför rapporten, som låg på 1 procent.

Det var vikande försäljning i Asien, ned med 7 procent i kvartalet, men det var inte lika illa som marknaden hade befarat – även om det i den siffran låg ett försäljningsras på 18 procent i Kina.

Rapporten kommer sedan lyxbolag som LVMH och Kering, bland annat ägare av Gucci, har haft det kämpigt det senaste året. Men även de aktierna får ett lyft av Richemonts starka kvartalsrapport.

LVMH går upp 8,6 procent i den inledande handeln, medan Kering lyfter 9,6 procent. Kering får en liten extra skjuts uppåt efter besked om försäljningen av fastigheter i Paris för mångmiljardbelopp.

Hermès, Moncler och Burberry stiger också markant, upp med 6-8 procent.

Richemont äger även lyxvarumärken som Vacheron Constantin, Piaget, Jaeger-LeCoultre, IWC Schaffhausen, Lange & Soehne, Panerai, Chloé, och Montblanc.

Läs mer: Tufft för lyxmärken

Share.
Exit mobile version