Kampanjen för den omstridda miljözonen i centrala Stockholm rullades ut förra hösten.
Planerna kommunicerades bland annat genom hållbarhetsinflueraren Sara Olsson och den tidigare skidskytten Björn Ferry i sociala medier.
”Grattis Stockholm, först i världen med att införa miljözon klass 3”, står det i beskrivningen till profilernas videoklipp på Instagram.
De båda informerar om när miljözonen ska vara på plats, vad det innebär – och att syftet är att förbättra luftkvaliteten.
Sara Olsson berättar att fler dör av luftföroreningar än av trafikolyckor i Sverige, och en joggande Björn Ferry säger att det inte bara är i Lappland ”man ska kunna andas frisk luft”.
Nu har oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) valt att anmäla Stockholms stads Trafikkontor till Justitieombudsmannen (JO). Han menar att inläggen är att betrakta som opinionsbildning.
”Det saknas även transparens kring hur offentliga medel använts i kampanjen med sociala medieprofiler. Det är oklart vilka ersättningar som betalats ut och på vilka grunder profilerna valts ut”, står det i anmälan till JO.
– Jag tycker det är viktigt att ifrågasätta hur en kommunal myndighet kan bedriva opinionsbildning med skattepengar, säger han till DN.
Wedin tycker att det i kampanjen framförs argument i stället för saklig information.
– Det innebär att det går över gränsen för politisk propaganda enligt min mening. Makthavare får inte sudda ut gränsen mellan vad som är fakta och vad som är politisk påverkan, säger han.
Det rödgröna styrets planer på en miljözon klass 3, som innebär ett förbud mot renodlade bensin- och dieselbilar, har ännu inte blivit verklighet.
Tanken var att runt 20 kvarter i Stockholms innerstad skulle omfattas av de nya reglerna från och med årsskiftet.
Men beslutet överklagades av flera aktörer, bland annat Moderaterna, vilket gjorde att Länsstyrelsen stoppade planerna. Frågan om den nya miljözonen har sedan dess prövats i flera instanser – och ligger nu återigen på Länsstyrelsens bord för fortsatt handläggning.
I ett uttalande uppger Stockholms stads Trafikkontor, som svar på bland andra Dennis Wedins frågor om kampanjen i trafiknämnden, att syftet var nå ut till olika målgrupper – och att sociala medier är den naturliga kanalen för unga personer.
Malinda Flodman, pressansvarig för Trafikkontoret, håller inte med om kritiken från oppositionsborgarrådet.
– Vi menar att vi har informerat. Om vi också informerar om att det är positivt för luftkvaliteten och bra för hälsan – är det svårt att säga att det inte är fakta, säger hon.
Enligt Malinda Flodman är det första gången Trafikkontoret använder sig av profiler i sociala medier för en kampanj. Myndigheten planerade från början att använda sig av fler influerare – men miljözonen pausades innan dess.
– Vi spred den här informationen på många olika sätt. För att nå ut så brett som möjligt testade vi även att använda oss av två influencer-profiler, säger hon och fortsätter:
– Det har inte varit för att driva opinion, utan för att berätta att det här skulle ske.




