Trakasserierna mot handlare – inte minst barnen som har stökat vid konditoriet i Akalla – har väckt starka känslor och lett till ilskna reaktioner i sociala medier. Ärendet har också blivit en symbol för den större frågan hur man ska hantera barn som riskerar att dras in i kriminalitet.
Oppositionsborgarrådet Andréa Hedin (M) menar att Stockholms stad borde satsa mer på kameraövervakning där det behövs för att skapa trygghet. Enligt henne riskerar den typ av trakasserier som Ali har utsatts för att tränga bort lokala näringsidkare.
– Det är mellanstadie- och högstadielever som tillåts trakassera handlare månad efter månad. Och så reagerar politikerna först när det rapporteras medialt, säger hon och kritiserar det rödgröna politiska styret i Stockholms stad.
Enligt Andréa Hedin har föräldrarna ett särskilt ansvar för vad deras barn gör på väg till och från skolan. Skolorna har också ett ansvar, men när det inte räcker måste staden ta till andra verktyg, menar hon.
– Det kan ju inte vara lärarens roll att patrullera Akalla centrum. När det är barn som missköter sig i anslutning till skolan så behöver staden kliva fram. Det är inte ens säkert att föräldrarna vet att det här pågår, säger hon.
För att komma till rätta med problemen bör socialtjänsten, enligt Andréa Hedin, kunna flytta ut sin verksamhet till berörda stadsdelar. Hon menar också att det behöver finnas fler ordningsvakter och väktare till stadens förfogande.
– Nu är barnen 10-11 år och springer runt och trakasserar handlare. Ge det 5-6 år så är det risk att det här blir ett omfattande problem. Staden behöver uppmärksamma polisen på de individer som trakasserar lokala näringsidkare, säger hon.
Anders Österberg (S), biträdande finansborgarråd i Stockholms stad, tillbakavisar kritiken om att staden ska ha tagit lång tid på sig för att reagera på situationen på konditoriet i Akalla. Han påpekar att situationen i hela Järvaområdet – där Akalla är en del – generellt sett har förbättrats kraftigt under de senaste åren.
– Bakåt i tiden har det varit struligt i Järva, och vi vill aldrig tillbaka dit igen. Vi vill att näringslivsidkare ska kunna ha sina näringar och driva dem. Från att första larmet gick tog det inte lång tid innan hela byn slöt upp. Det är jättesvårt att agera på något som man inte vet om, säger han.
Vem bär ansvaret i den här typen av situationer?
– Vi har allihop ett ansvar. Det minsta man kan begära är att man säger till när man ser något som händer. Sedan har också familjen och skolan ett ansvar. Och även staden, säger Anders Österberg.
Hur ställer du dig till Moderaternas idéer kring ordningsvakter och kameror för att öka tryggheten?
– Vi har redan satt upp kameror och har som lokalt vallöfte att sätta upp ännu fler kameror. Jag utesluter inte heller att vi sätter in vakter. Men det funkar utmärkt med fältassistenterna och vakter som skolan har använt, säger han.
Läs mer
Handlare om ungdomsgäng: ”Föräldrarna har 90 procent ansvar”




