Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons gör inga försök att dölja sin entusiasm när han är på väg in i en av SL:s mest hemliga verksamheter – trygghetscentralen.

– Det här är ju det finaste som finns inom hela kollektivtrafiken, säger han högtidligt.

Hans partikollega, oppositionsborgarrådet Christofer Fjellner, nickar instämmande när han kommer in i lokalen där ett svårräknat antal bildskärmar står och hummar. Operatören Rebecca Glimster pekar på en av alla dessa monitorer. Där kan man se ett pågående ingripande på 4:ans buss vid Zinkensdamm på Södermalm där en person under mycket lugna former avvisas av två ordningsvakter. Det lilla dramat går att följa i detalj via de sex kameror som finns monterade på olika platser i bussen.

Enligt den operativa ledaren Thomas Bråstad är trygghetscentralens överblick så god att det är näst intill omöjligt att hitta på nåt elände i Stockholms kollektivtrafik och komma undan med det.

– Det finns ungefär 5 000 stationskameror, sedan har vi närmare 20 000 fordonskameror, och antalet ökar hela tiden, säger Thomas Bråstad som är särskilt stolt över trygghetscentralens svarstider, allt som oftast är de kortare än SOS Alarm.

Just den här överblicken och snabbheten är något som enligt Kristoffer Tamsons och Christofer Fjellner borde kunna användas på bredare front. De vill att trygghetscentralens verksamhet integreras med Stockholms stads.

– Jag är väldigt imponerad av SL:s trygghetsarbete, säger Christoffer Fjellner.

Kristoffer Tamsons håller med.

– SL har legat i framkant inte bara i Sverige utan även internationellt. Därför borde vi fråga oss om deras goda resultat kan nyttjas på ett bättre och smartare sätt så att det kommer ännu fler stockholmare till del, säger han.

Målet är att omvandla SL:s trygghetscentral till Stockholms trygghetscentral som går att nå via ett gemensamt nummer.

– Vi tror att det skulle ge mer trygghet för pengarna och ett effektivare trygghetsarbete. Låt oss skala upp SL:s trygghetsarbete i stället för att alla ska bygga upp sina egna trygghetscentraler, säger Kristoffer Tamsons.

Vad vill ni säga till dem som är rädda för ett övervakningssamhälle?

– Jag tror att de flesta stockholmare snarare oroas över att de inte ska få hjälp när de behöver det, säger Kristoffer Tamsons.

Christoffer Fjellner påpekar att han kände sig otrygg när han som ung kom till Stockholm och åkte tunnelbana.

– Nu är det närmast tvärtom. Jag känner mig trygg i tunnelbanan, men otrygg här, säger han och gör en svepande gest utöver ett område i närheten av Stadshagens tunnelbanestation i Stockholms innerstad som klassats som en öppen drogscen, alltså en plats där droger säljs och används öppet.

– Jag tror det är få som känner att de befinner sig i ett övervakningssamhälle när de åker kollektivt i Stockholm. Man känner nog snarare ingenting, man tänker inte på det, fortsätter Christoffer Fjellner och påpekar att han vill att känslan av trygghet inte ska sluta när man som stockholmare kommer upp ur tunnelbanan.

Det här är ett strikt reglerat område. Tror ni att reglerna tillåter att verksamheterna flätas ihop?

– I den händelse att det krävs förändrade regleringar så får vi inleda en dialog med våra vänner i regeringen. Om byråkrati skulle vara ett hinder för att åstadkomma den här formen av trygghetssamverkan, då är tiden mogen att ändra på den byråkratin, säger Kristoffer Tamsons.

Läs mer:

Regeringen: Slopa tillstånd för kameraövervakning

Nya kameror i Stockholm – polispatruller får bilderna till sina bilar

Polisen satte upp en kamera utanför deras fönster

Share.
Exit mobile version