I december varje år släpper den internationella tidskriften Artreview sin Power 100-lista, framröstad av 40 anonyma konstexperter. I kölvattnet av coronapandemin och Me too-rörelsen har maktbalansen i konstvärlden märkbart skakats om och tidigare allsmäktiga vita medelålders män på chefsposter har de senaste åren tappat mark till kvinnor, svarta personer och konstnärer.
Tendensen fortsätter, med tillägget att konstcuratorer och gallerister i Mellanöstern och Asien nu också stärkt sina positioner. Etta i årets rankning är 44-åriga Sheika Hoor Al Qasimi, född in i den härskande familjen i emiratet Sharja, Förenade Arabemiratens kulturella centrum. Där har hon sedan 2003 varit chef för Sharjabiennalen, det största konstevenemanget i arabvärlden.
Enligt Artreview har Sheika Hoor Al Qasimi ”skiftat fokuset bort från ett västcentrerat narrativ”. Hennes expertis har på senare år även efterfrågas utanför emiratet, som curator för Lahorebiennalen 2020, nästa år som konstnärlig ledare för Aichitriennalen i Japan och därefter Sydneybiennalen.
Flera konstnärer kniper topp tio-placeringar (dock inte alla som förra året). På plats 2 märks Rirkrit Tiravanija, på plats 4 Steve McQueen, plats 7 Nan Goldin, som nummer 8 Kerry James Marshall och John Akomfrah nummer 10. Tre av dem är svarta och ett flertal konstnärer på listan är kända för att arbeta aktivistiskt för social förändring, däribland Ibrahim Mahama i Ghana och Theaster Gates i Chicago.
Ny i sammanhanget är queera Nicole Eisenman, aktuell på Moderna museet i Stockholm, som seglat upp på plats 15. Flera palestinska namn uppmärksammas också, som konstnären Emily Jacir. Men även det tvärvetenskapliga kollektivet Forensic architecture, lett av israelen Eyal Weizman, som i år flyttats upp till plats 5. Gruppen undersöker brott mot mänskliga rättigheter och sedan oktober 2023 särskilt krigsförbrytelser i Gaza.
Koyo Kouoh, chef för Zeitz museum i Kapstaden och nyligen utsedd till konstnärlig ledare för konstbiennalen i Venedig 2026, hoppar upp några steg till plats 16. Medan den största missen i min mening är att aboriginen Archie Moore bara nådde plats 98, trots att han vann Guldlejonet för sin urstarka paviljong på årets Venedigbiennal.
Läs mer: Min tro på konstens och konstnärernas kraft har stärkts
Läs mer: Australien vann Guldlejonet på konstbiennalen i Venedig