Det var klockan 10.48 i måndags, svensk tid, som det Portugal-flaggade lastfartyget Solong rammade det svenskägda tankfartyget Stena Immaculate, som låg för ankar 20 kilometer utanför Hull i nordöstra England.
Solong färdades i 16 knop – och kollisionen blev våldsam. Den rev upp ett stort hål i tankfartygets skrov. Enligt en amerikansk besättningsmedlem på Stena Immaculate, som CBS talat med, kändes det som om Solong – som är 140 meter långt och var på väg från en hamn i Skottland till Rotterdam i Nederländerna – fortsatte att köra in i dem ”under tio minuter”.
Bränder utbröt på båda fartygen, och besättningarna tvingades evakuera. Alla uppges nu vara välbehållna, förutom en besättningsmedlem på Solong som saknas och befaras ha omkommit.
1. Hur kunde kollisionen ske?
Farvattnen där kollisionen ägde rum är mycket trafikerade, och har en rad vindkraftverk, vilket ställer krav på noggrann navigering. En granskning av sjötrafiken som BBC har gjort visar hur flera fartyg sicksackade fram, timmarna före kollisionen. Men Solong färdades i en rät linje i sydöstlig riktning, tills fartyget rammade Stena Immaculate.
En teori som förts fram är att något inte fungerat med fartygets autopilot. I normala fall ska larm utlösas om man kommer för nära ett annat fartyg.
Vid en säkerhetskontroll i Irland förra sommaren hittades flera problem på fartyget, bland annat med dess kompass och larmfunktioner, enligt AP. En annan inspektion i Skottland i oktober ska ha konstaterat ytterligare brister.
Väderförhållandena kan också ha bidragit: det ska ha varit dimmigt i området när kollisionen ägde rum. Därtill finns det som brukar kallas den mänskliga faktorn.
2. Vem var ansvarig?
Den 59-årige kaptenen på Solong har nu gripits, misstänkt för grov oaktsamhet och vållande till annans död. Han är rysk medborgare.
De exakta omständigheterna är oklara, och den utredning som inletts av brittisk polis och sjöfartsmyndigheten kan pågå i flera månader. Det tyska rederiet Ernst Russ, som äger Solong, uppger att övriga besättningsmedlemmar på fraktfartyget var från Ryssland och Filippinerna.
3. Vem är den saknade besättningsmedlemmen?
Från båda fartygen undsattes totalt 36 personer efter kollisionen. Men en person ur Solongs besättning saknas alltså fortfarande.
Den personens identitet och nationalitet har inte kommunicerats. Sökandet ska nu ha avbrutits, då personen befaras vara död.
4. Kan det ha varit ett sabotage?
Stena Immaculate fraktade flygbränsle på uppdrag av den amerikanska försvarsmakten. Tankfartyget ägs av svenska Stena Bulk, men chartras av amerikanska Crowley. Det är ett av tio tankfartyg i världen som ingår i ett amerikanskt program kallat ”Tanker Security Program” och som ska säkra logistiskt understöd för USA:s militär ”i tider av väpnad konflikt och nationella nödlägen”.
Samtliga i besättningen är amerikaner.
– Kollisionen och de påföljande explosionerna kommer inte att påverka våra operationer eller stridsberedskap, säger en amerikansk talesperson till Reuters.
Brittiska myndigheter uppger att de hittills inte hittat några bevis för sabotage. Men saken utreds noga, för händelser som liksom denna förefaller vara olyckor kan ibland vara del i så kallad hybridkrigföring. En hypotes som förts fram är att autopiloten kan ha hackats. Amerikanska myndigheter har än så länge inte velat utesluta det, enligt tidningen The Mirror.
5. Hur mycket bränsle har läckt ut – och hur påverkas miljön?
Stena Immaculate hade totalt 220 000 fat jetbränsle i lasten när fartyget rammades i måndags. Exakt hur mycket jetbränsle som har läckt ut är oklart, men miljöorganisationer som Greenpeace säger att de ”följer utvecklingen noga”.
Jetbränsle är giftigt och ett stort utsläpp riskerar att få dramatiska följder för fisk- och fågelliv i närliggande kustområden.
Stena Immaculate är, likt de flesta tankfartyg, byggt för att klara stora olyckor och så sent som i tisdags kväll pågick arbetet med att släcka bränderna ombord. Skadorna på Solong befaras dock vara så pass omfattande att fartyget kan komma att sjunka.
Läs mer:
Kapten på olycksfartyget är rysk medborgare
Besättningsman efter kollisionen: ”Kom från ingenstans”