När Maryam Moghaddam på tisdagen skulle flyga till Sverige för att närvara på filmpremiären av ”En liten bit av kakan” blev hennes pass beslagtaget. Beskedet på Teherans flygplats var tydligt: hon och regikollegan Behtash Sanaeeha, som precis hade fått tillbaka sina pass, är återigen förbjudna att lämna landet.

Det är som att historien upprepar sig.

På papperet hade duon egentligen bara tillstånd att spela in en kortfilm – vilket är det enklaste sättet att få grönt ljus av polisen och det islamiska kulturministeriet. Ändå var de oroliga över att deras filminspelning skulle stoppas av myndigheterna. Precis när de hade lyckats smuggla ut hårddiskarna till sina producenter i Frankrike utförde de iranska myndigheterna också en razzia hos deras produktionsbolag i Teheran. Förutom att beslagta datorer och hårddiskar fick de sina pass indragna.

Något som gjorde att de varken kunde vara med på filmens efterproduktion i Paris eller galapremiären på Berlins filmfestival – ”som att förbjuda två föräldrar att se sitt nyfödda barn”, skrev filmduon i ett brev som framfördes av skådespelarna Lily Farhadpour och Esmail Mehrabi. Det blev ändå en stor framgång där filmen belönades med Fipresci-priset av de internationella filmkritikerna.

Från regimen i Iran har det låtit annorlunda.

En av de inledande scenerna i ”En liten bit av kakan” fick spelas in via en bulvan under ett fejkat manus. En moralpolis i Teheran är i full färd med att trakassera en student för att hon inte bär sin hijab på rätt sätt. Den unga kvinnan får plötsligt oväntad uppbackning av en förbipasserande pensionär som nostalgiskt minns en tid när hijab inte var ett obligatoriskt uteplagg. Den 70-åriga änkan Mahin (Lily Farhadpour) konfronterar moralpolisen med repliken ”Dödar ni dem för några hårstrån?” och lyckas rädda den unga kvinnan från att bli inföst i en redan överfull polisbuss.

Inspelningen av ”En liten bit av kakan” hade pågått i ett par veckor när Jina Mahsa Amini dödades av den iranska moralpolisen i september 2022. En händelse som blev den tändande gnistan för de landsomfattande protesterna i Iran.

– Det kom som en fullständig chock för hela filmteamet, säger regissören Behtash Sanaeeha via en Zoomlänk från hemmet i Teheran.

– Vi var redan frustrerade och dödströtta på den politiska situationen. Nu blev vi också rädda för att myndigheterna skulle försöka stoppa vår film. Men efter att ha pausat inspelningen under ett par dagar blev vi bara ännu mer motiverade. ”En liten bit av kakan” var vårt sätt att stödja proteströrelsen.

Vid hans sida sitter regikollegan och skådespelaren Maryam Moghaddam med rosafärgat hår uppsatt i en liten knut på huvudet. För tre år spelade hon också huvudrollen i deras rättsliga mardrömsdrama ”Balladen om en vit ko” om en sorgtyngd änka vars liv återigen ställs på ända när hon får reda på att hennes man, som avrättades för ett brott, var oskyldig. Den iranska säkerhetstjänsten såg till att filmen förbjöds och att filmskaparna hamnade i en två år lång rättsprocess eftersom de kritiserade dödsstraff och avrättningar.

Moghaddam och Sanaeeha lät sig inte avskräckas utan blev bara ännu mer beslutsamma om att utmana regimen.

– ”En liten bit av kakan” passerar alla de röda linjer som funnits i mullornas Iran sedan revolutionen för 45 år sedan; att det är obligatoriskt med hijab, att inte dricka alkohol och att det är förbjudet för kvinnor att dansa. Ändå känns ”En liten bit av kakan” inte politisk alls jämfört med ”Balladen om en vit ko”, säger Maryam Moghaddam och fortsätter:

– Men eftersom vi inte har friheten att prata om dessa frågor så blir allt politiskt i Iran. Sedan revolutionen lever vi alla dubbelliv och tvingas ljuga om vilka vi egentligen är offentligt. Även om vi inte får sjunga och dansa på gatorna så gör vi som vi vill hemma, säger hon med ett stilla leende.

Samtidigt understryker hon att ”En liten bit av kakan” också ska ses som en universell och existentiell historia om ensamhet och åldrande. Filmen utvecklas till ett intimt kammarspel när den kärlekstörstande Mahin bestämmer sig för att bjuda hem en man för första gången på 20 år – den timida taxichauffören Faramarz (Esmail Mehrabi).

– Vi ville så gärna berätta om livet och döden, om korta ögonblick av lycka i livet som passerar väldigt snabbt. Vi ville också så gärna berätta en historia om iranska kvinnor utan censur, kvinnor som är andra klassens medborgare, säger Moghaddam.

”En liten bit av kakan” har också en svensk samproducent i Peter Kropenin och stöd av bland andra Svenska filminstitutet och SVT. Den svenska kopplingen går tillbaka till Maryam Moghaddams tid i Sverige. Vid 16 års ålder flyttade hon till Sverige tillsammans med sin syster och hamnade efter några år i Göteborg. Under sina två decennier i Sverige jobbade hon bland annat som skådespelare på Backateatern och Göteborgs stadsteater. I ”En liten bit av kakan” finns också en svensk blinkning i ett telefonsamtal där Mahin hör sin dotter prata med sina barn på svenska.

– Jag älskar både Iran och Sverige, men livet har aldrig varit helt lätt i något av länderna. Jag känner tacksamhet mot båda länderna men känner mig inte helt hemma i någon av dem, säger Maryam Moghaddam med sorg i blicken.

Tidigare i veckan hade hon tänkt åka till Sverige för att besöka familj och närvara på premiären på fredagskvällen, men nu blir det alltså inte så.

”Jag har verkligen svårt att komma på varför vi fick tillbaka våra pass när det var deras avsikt att inte låta oss gå”, säger hon i ett uttalande:

”Är det på grund av en dold agenda att psykiskt och psykiskt misshandla oss?”

Trots den allmänna politiska repressionen och förföljelserna av filmskapare i Iran, är hon ändå lite hoppfull inför framtiden.

– De unga kvinnorna gör som de vill numera och struntar i hijab trots att de riskerar att bli anhållna. Och det är samma sak med filmskaparna. Vi har passerat de röda linjerna, säger Maryam Moghaddam.

”En liten bit av kakan” har svensk biopremiär den 13 september.

Fakta.Maryam Moghaddam och Behtash Sanaeeha

Maryam Moghaddam föddes 1970 i Teheran och är skådespelare, regissör och manusförfattare. Studerade teater under regissören Hamid Samandarian som utbildat flera av Irans största skådespelare. Flyttade till Sverige med sin syster som 16-åring, hamnade först i Kristineberg utanför Umeå, sedan i Ljusdal, Öland och Gävle innan hon flyttade till Göteborg i 20-årsåldern och arbetade som skådespelare på bland annat Backateatern och Göteborgs stadsteater. Filmdebuterade 1994 i ”Zero heights”. Har även medverkat i en rad iranska långfilmer, däribland ”Cinema is cinema”, ”Legend of love” och ”The silence between two thoughts”. Har även varit med i SVT-serien ”Fallet” (2009).

Behtash Sanaeeha föddes 1980 i iranska Shiraz och är regissör och manusförfattare. Efter sin arkitekturexamen började han skriva manus och regissera kortfilmer, dokumentärer och reklamfilmer. Hans första långfilm ”Risk of acid rain” (2015) skrevs tillsammans med Maryam Moghaddam.

De är båda inbitna cinefiler som slukar allt, allra helst filmer av husguden Abbas Kiarostami, Nuri Bilge Ceylan, Andrej Tarkovskij, Roy Andersson, Wim Wenders och Jim Jarmusch.
Deras andra samarbete ”Balladen om en vit ko” (2020) tävlade om Guldbjörnen på Berlins filmfestival 2021 och såldes till mer än 40 distributörer välden över.
”En liten bit av kakan” tävlade om Guldbjörnen på filmfestivalen i Berlin 2024 där den vann de internationella filmkritikernas pris, Fipresci-priset, samt ”Den ekumeniska juryns pris”. Filmen har också en svensk samproducent i Peter Kropenin med stöd av bland andra Svenska filminstitutet och SVT.

Läs mer om film- och tv i DN fler texter av Nicholas Wennö.

Share.
Exit mobile version