Tio år efter andra världskriget hade Europa så smått börjat komma på fötter igen. Då ville många ha lite mer vädertåliga fordon än cyklar och mopeder. Mikrobilen kom rätt i tid.

Den var ganska billig i både inköp och drift, och det krävdes bara ett mc-kort för att få köra den.

En mikrobil som blev populär var Messerschmitt KR 200 – en tysk trehjuling som tillverkades mellan 1955 och 1964. KR står för Kabinenroller, ungefär kabinskoter på svenska. Två vuxna – där den ena satt fram och den andra bak – fick plats, och trots en liten tvåtaktsmotor på 10 hästkrafter kom Messerschmitten upp i nästan 100 kilometer i timmen tack vare låg vikt och lågt luftmotstånd.

En annan var Goggomobil, också den en tysk mikrobil fast med fyra hjul. Den tillverkades mellan 1955 och 1969. Versionen TS300 från 1957 hade en tvåcylindrig luftkyld motor på 15 hästkrafter. Topphastigheten låg på 85 kilometer i timmen.

På 1960-talet ökade bilköparnas krav på bekvämlighet, säkerhet och snabbhet – mikrobilens tid var nästan förbi. Vanliga småbilar blev ett ekonomiskt överkomligt alternativ för gemene man.

2020-talet har gett en renässans för mikrobilarna. Nu är det förstås elektrifieringen och satsningen på hållbar mobilitet som ligger bakom. Men nu som då är säkerheten ett hinder för mikrobilarnas framfart – de som testats av säkerhetsorganet Euro Ncap har fått få stjärnor och det duger ju inte i en modern bil.

De entusiastiska tillverkarna bakom de här bilarna menar dock att de är ämnade för korta färder – kanske för småbolag i städerna eller för privatbilister som gör ärenden eller pendlar till jobbet.

Återstår att se om den marknadsföringen går hem.

De definieras som mopedbilar i svensk lagstiftning och får alltså hålla ett rätt makligt tempo på gatorna. En som gjort succé på mässor och nu tycks ha rätt gott om köpare i Storbritannien är lilla Microlino, som liknar 50-talets BMW Isetta. Ägaren är schweiziska Micro Mobility Systems och bilen finns i flera varianter. Den vanligaste har en 10,5 kilowattimmars batteri och en räckvidd på 17 mil. Laddtiden ligger på fyra timmar.

En annan är den mintgröna tvåsitsiga Fiat Topolino, en mopedbil som till och med manliga motorjournalister tycker är fantastiskt söt. Den har ett 5,4 kilowattimmars batteri och en räckvidd på 7,5 mil. Topolino kostar strax över 100 000 kronor, men säljs inte i Sverige. Namnet är hämtat från den gamla Fiaten som tillverkades mellan 1936 och 1955 – men några direkta likheter i formgivningen är svåra att se.

Share.
Exit mobile version