Konkursen beskrivs som en av Sveriges största genom tiderna. Batteritillverkaren Northvolt lyckades inte skala upp produktionen tillräckligt snabbt, hamnade i ekonomisk kris och gick i konkurs i mars 2025.
Nu står det klart att 747,8 miljoner kronor betalats ut till 4 637 tidigare anställda på Northvolt genom den statliga lönegarantin, som hjälper anställda att få ersättning om deras arbetsgivare går i konkurs och inte kan betala.
Inkluderas även arbetsgivaravgifter, som Skatteverket också betalat ut i samma ärende, landar summan på 981,9 miljoner kronor. Utöver detta ligger ungefär 18,3 miljoner fortfarande i väntan på beslut om utbetalning i ärenden där Skatteverket inväntar underlag.
Totalt blir det en miljard kronor, enligt uppgifter som myndigheten sammanställt på begäran av DN. Detta är bruttokostnader, vilket innebär att en del av summan går tillbaka till staten i form av skatter.
– Vi förväntar oss inte att det blir några ytterligare utbetalningar enligt statliga lönegarantin utöver de här beloppen, säger Gustav Persson, sektionschef på Skatteverket.
Summan kan jämföras med att staten totalt sett betalar ut omkring 1,6 miljarder kronor i lönegaranti ett vanligt år, men antalet konkurser och omfattningen på dessa ärenden gör att kostnaden varierar mellan åren.
Vid exempelvis Saab Automobiles konkurs år 2011 betalade det cirka 570 miljoner kronor i lönegaranti. Räknar man även in utbetalningarna under den föregående företagsrekonstruktionen uppgår den totala summan till cirka 870 miljoner kronor.
Riksrevisionens granskning från 2022 visar att det förekom en hög andel fusk i systemet och att omkring 6–9 procent av det utbetalda beloppet var felaktigt under den granskade perioden.
Har det förekommit fusk även i det här fallet?
– Vi har gjort kontroller och undersökt risker både gällande företag och individer, men ser inte att Northvolt avviker mot jämförbara bolag.
– Det finns inga indikationer på systematiska brister som pekar på att man vill få ut mer lönegaranti än man har rätt till.
Inte på nivån att det föranlett en polisanmälan?
– Inte vad jag känner till.
Anledningen till att utbetalningarna dröjde i våras har att göra med att konkursförvaltaren stod inför ett omfattande arbete med att ordna fullständiga beslut om lönegaranti, särskilt under de första månaderna efter konkursen, förklarar Gustav Persson.
– Konkursförvaltningen har varit extremt samarbetsvillig och gjort att vi kunnat betala ut så korrekt och snabbt som möjligt. Det är långt ifrån självklart i alla ärenden.




