Skellefteå kommun gör sin största investering någonsin en ny hamn med en budget på 1,4 miljarder kronor, där kommunen står för 1,3 miljarder och EU för resten.

– Trenden går mot att det blir betydligt större fartyg med mer gods. Då behövs både längre kajer och djupare farleder för att fartygen ska kunna komma in, därför vi gör den här investeringen, säger Thérese Bäckström Zidoli, som är projektchef på Skellefteå kommun.

En 275 meter lång kaj ska byggas och därtill cirka 60 000 kvadratmeter logistikyta i direkt anslutning till hamnen. För att få perspektiv på storleken kommer logistikytan bli 27 gånger större än vad ”Plattan” är, den del av Sergelstorg i Stockholm som saknar tak.

Men det stora projektet kommer också med stora osäkerheter.

– Vi har en stor riskpott i det här projektet just utifrån att det är vattenarbeten och att en stor del av muddermassorna kommer att vara förorenade, säger Thérese Bäckström Zidoli.

Historiskt sett har industrierna vid Skelleftehamn, däribland kopparsmältverket Rönnskär som ägs av Boliden, släppt ut stora mängder av bland annat arsenik till Bottenviken. Det har påverkat både miljön men också människor i området.

Länsstyrelsen har på uppdrag av Boliden analyserat jord, bär, svamp och dricksvatten. Resultaten visade bland annat blyhalter över gränsvärdet i lingon och för höga kadmiumhalter i svamp.

Projektet behöver nu hantera de förorenade massorna.

– Vi måste stabilisera massorna och flytta dem till en anläggning som har både kapaciteten och tillstånden för att hantera dem, säger Thérese Bäckström Zidoli.

– Det blir långa transportavstånd som också kostar mycket pengar.

Kommunens förhoppning är dock att den nya hamnen ska locka fler företag till Skellefteå. Men det är oklart vilka det kan bli.

– Det här är ett projekt som fanns med i vår utvecklingsstrategi för 2030 som gjordes år 2015. Då fanns det några företag som vi hade under lupp för hamnen, säger Skellefteås kommunalråd Evelina Fahlesson (S).

Vilka då?

– Det var främst skogsråvaror, kemikaliehantering och batteriproduktion tidigare men nu också exempelvis Skykraft-projektet för hållbart flygbränsle.

Samtidigt har Northvolt gått i konkurs och Boliden har sagt upp 120 personer. Trots det anser Evelina Fahlesson att kommunen inte kastar några skattepengar i sjön.

– Att kunna ta emot större fartyg och skapa bättre logistikförutsättningar är fortsatt väldigt viktigt för Skellefteå, säger hon.

Läs mer

Halverade hyror på andrahandsmarknaden efter Northvolts konkurs

Share.
Exit mobile version