Region Stockholms upphandling om driften av tunnelbanan har beskrivits som en av världens största icke militära upphandlingar. När avtalet, som är värt omkring 40 miljarder kronor över 11 år, tilldelades det nystartade företaget Connecting Stockholm lät kritiken inte vänta på sig.
Kollektivtrafikjätten Keolis, som ihop med branschkollegan Alstom begärde överprövning av beslutet, menar att övriga anbudsgivare diskvalificerades på ett orättvist sätt, och att tilldelningen har skett utan konkurrens eftersom anbudsgivarna inte har fått förhandla med regionen.
Förvaltningsrätten i Stockholm ser dock inget skäl att riva upp upphandlingen, meddelades på onsdagseftermiddagen. I ett pressmeddelande skriver rätten att det inte har framkommit någonting som visar att hanteringen av anbuden varit uppenbart felaktigt.
– Regionen har inte heller agerat i strid med lagstiftningen när den genomförde förhandlingar med Connecting Stockholm men inte med Keolis Alstom, säger lagmannen Eva-Lotta Hedin i pressmeddelandet.
David Lagneholm, vd för SL och chef för trafikförvaltningen i Region Stockholm välkomnar beslutet.
– Vi är självklart glada över att förvaltningsrätten slår fast att vår upphandlingsprocess gått rätt till, säger han i ett pressmeddelande från SL.
Ursprungsplanen var att Connecting Stockholm skulle ta över tunnelbanedriften från den nuvarande operatören MTR i maj 2025. Huruvida det kan ske eller inte är i nuläget osäkert.
Om onsdagens beslut från förvaltningsrätten överklagas till nästa instans, kammarrätten, ska det först beslutas om frågan över huvud taget får prövningstillstånd. Bara det brukar i genomsnitt ta omkring ett halvår, enligt Upphandlingsmyndigheten.
– Vi hoppas förstås att beslut kommer fortare än så, säger David Lagneholm vidare i pressmeddelandet.
Om kammarrätten inte beviljar prövningstillstånd bedömer SL att det går att gå vidare med Connecting Stockholm.
DN söker Keolis.