I veckan kunde DN berätta att Riksgälden inte kommer ställa upp med några garantier för lån till Northvolt i det här läget. De intensiva och långdragna förhandlingarna med andra långivare tycks inte heller ha gett något resultat än. Skulle det inte bli några krediter är hoppet ställt till ägarna.

Där har Northvolt har sedan en tid uppgetts jobba med en nyemission, där man vill få in kapital mot att man ger ut nya aktier. Enligt uppgifter i Dagens industri är siktet inställt på åtminstone drygt 7 miljarder kronor. Det kan komma vart som helst ifrån men ofta vänder man sig till befintliga ägare först.

I toppen av Northvolts ägarlista finns fordonsjätten Volkswagen som äger 22 procent, och den amerikanska banken Goldman Sachs med 15 procent.

Från Goldman Sachs har det varit knäpptyst. Volkswagen uttryckte senast i mitten av september sitt stöd för Northvolt i det kritiska läget bolaget befinner sig i.

”Vi har nära kontakt med Northvolt och stöder den industriella upptrappningen av de befintliga produktionslinjerna”, sade en talesperson till Bloomberg, men utan att ge något besked om pengar.

Fordonsjätten brottas med sina egna problem och har nyligen meddelat att man för första gången på 30 år tvingas sparka personal vid flera fabriker. Det kan vara svårmotiverat att då samtidigt pumpa in ytterligare miljarder i ett svenskt batteriprojekt som fortfarande är långtifrån att uppfylla tidigare löften.

Ändå tycks det bland de lite mindre ägarna vara till just det man ställer sitt hopp.

Den svenska pensionsjätten AMF, nionde största ägare med 3,1 procent, säger att ingenting ska uteslutas i det här läget – men betonar att det framför allt ligger på de större aktörerna att ta initiativ till en lösning framåt.

”Om en sådan lösning presenterar sig kommer vi att titta på villkor, och vad vi tror är långsiktigt bäst för våra sparare. Det är alltid vår utgångspunkt”, skriver bolagets presschef Jens Söderblom i ett sms till DN.

På samma sätt resonerar en annan av de svenska ägarna som inte vill uttala sig officiellt.

– Lite så är det ja, absolut.

Det kommunägda energibolaget Skellefteå Kraft finns också med på ägarlistan efter att i ett tidigt skede ha gått in med omkring 100 miljoner kronor. Det har trots Northvolts finansiella problem och haltande produktion redan visat sig vara en bra investering för energibolaget, enligt vd Joachim Nordin.

– Tittar man bara på hur många nya elnätskunder vi har fått de senaste åren tack vare utvecklingen som skett här lokalt efter Northvolt så har vi räknat hem det här flera gånger om. Sedan är det en rolig bonus naturligtvis att vi äger en liten del och om det kan bli en avkastning någon gång, men det är mer av en bisak för oss, säger han.

Han vill inte spekulera i hur det ska gå med finansieringen men konstaterar att det inte är Skellefteå Kraft som kommer vara nyckeln.

– Jag hoppas verkligen att det löser sig, och att det kommer stå en batterifabrik i Skellefteå är jag övertygad om, men det är inte vi som kommer att lösa deras problem, säger Joachim Nordin.

Hos en rad andra svenska och internationella ägare som DN varit i kontakt med är det locket på helt och hållet rörande allt som rör Northvolt. Däribland den kanadensiska pensionsfonden IMCO som tidigare har plöjt in miljarder i bolaget, Ikea-grundaren Ingvar Kamprads välgörenhetsstiftelse IMAS Foundation, det danska pensionsbolaget ATP och de svenska AP-fonderna.

Den tyske entreprenören och investeraren Jörg Mohaupt som genom bolaget Bridford äger knappt 2 procent av Northvolt vill inte heller prata om situationen.

”Vi är en liten och perifer ägare. Vi hoppas naturligtvis och förväntar oss att det här projektet blir framgångsrikt, men tiden får utvisa det”, skriver han i ett mejl till DN.

Share.
Exit mobile version