Skolministern vill också se att kommunerna anställer fler utbildade förskollärare och barnskötare.
Här får hon medhåll av fackförbundet Sveriges lärare:
– Det här är ett gyllene tillfälle för kommunerna att minska barngruppernas storlek och att kunna planera sin undervisning, säger Pia Rizell, andre vice ordförande i Sveriges lärare, och understryker att många barn har ett stort behov av anpassningar och av att vara i mindre sammanhang.
DN kunde under måndagen berätta att Sveriges kommuner och regioner, SKR, räknar med att var tionde förskola kommer att försvinna på grund av att antalet nyfödda minskar kraftigt. SKR uppmanar kommunerna att stoppa planeringen av nya förskolor och förbereda sig på att kunna lägga ner redan befintliga.
Lotta Edholm konstaterar att det har varit ett hårt tryck på kommunerna under många år eftersom det har funnits ”väldigt många barn”. Dessutom har det varit svårt för kommunerna att rekrytera personal och många förskolor har en för stor del outbildade anställda.
– Nu gäller det att kommunerna verkligen sparar på lokaler snarare än personal, säger Lotta Edholm och fortsätter:
– Det här är inte enkelt. De här förändringarna i demografin har skett väldigt snabbt så det är stora utmaningar för kommunerna att hantera det. Det inser jag också. Men de får statsbidrag och i år satsar vi 2,8 miljarder för att minska barngruppernas storlek och de satsningarna kommer att ligga kvar och till och med öka lite nästa år oavsett att antalet barn sjunker.
Lotta Edholm konstaterar att privata förskolor kan drabbas hårdare än kommunala eftersom de ofta är mindre enheter.
– Enheter som är väldigt, väldigt små blir mer utsatta om det försvinner ett barn än om det är en stor enhet som förlorar ett barn. Så känsligheten för ett minskat barnantal är större i små enheter.
I ett första steg är det nedläggning av förskolor som väntar. Men därefter kommer grundskolan att få färre elever.
– En stor del av utvecklingen när det gäller skolan har redan påbörjats i storstäderna där man ser en minskning av antalet barn i förhållande till de prognoser som fanns bara för några år sedan, säger Lotta Edholm och fortsätter:
– Men det gäller samma sak där: det finns en möjlighet i detta att satsa på behöriga lärare och mindre klasser, framför allt för de mindre barnen.
Det stora problemet, enligt Lotta Edholm, är att kommunerna satsar så olika på förskola och skola.
– På grundskolan skiljer det ungefär 70 000 kronor per elev och år mellan den kommun som satsar mest och den som satsar minst. Det är klart att det finns skillnader mellan kommunerna, men de objektiva grunderna för de skillnaderna är ungefär hälften, säger hon.