Det är slarv med underhållet under ”mycket lång tid” som gör att Sverige nu står inför stora klimatrisker, där tusentals punkter i väg- och järnvägsnätet riskerar att skadas eller förstöras vid skyfall.
Det menar infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), efter att DN:s kartläggning visat omfattande sårbarheter i den svenska infrastrukturen.
”Stora delar av vägnätet byggdes under 60- och 70-talen och dimensionerades för de förutsättningar som då rådde. Samtidigt är två tredjedelar av järnvägsanläggningen över 100 år gammal. Fler och tyngre transporter samt ändrad klimatpåverkan tillsammans med bristande underhåll har över tid skapat brister. Det finns inga genvägar för att ta itu med detta, det går inte att fortsätta ta en springnota och skjuta problemen på framtiden”, skriver Andreas Carlson i ett mejlsvar till DN.
Enligt ministern genomför nu regeringen ”historiska satsningar” på upprustning och underhåll av svensk infrastruktur för att hantera situationen.
I en ny nationell plan föreslår Trafikverket att 5 miljarder kronor ska läggas på så kallade riskreducerande åtgärder fram till 2037. Bland annat handlar det om extra skötsel av sidoområden, trädsäkring, skydd mot erosion eller byten av vägtrummor för att leda bort vatten från vägarna. 1,4 miljarder ska satsas på att klimatanpassa järnvägen på liknande sätt. Enligt myndigheten är det en dubblering av anslagen på området.
Andreas Carlson påpekar samtidigt att det inte bara handlar om att rusta den befintliga infrastrukturen för värre klimathändelser, utan att också att se till att det finns andra vägar eller järnvägar att använda om någon sträcka slås ut.
Just det var ett stort problem i samband med skyfallen i Västernorrland i september, då många resenärer strandades och företag drabbades hårt när vägar och järnvägar slogs ut. Bland annat tvingades den norska laxindustrin halvera antalet transporter genom Sverige.
”Den händelsen understryker behovet av att rusta infrastruktur och även att det finns omledningsmöjligheter och redundans”, skriver Andreas Carlson.
Har Sverige underskattat klimatriskerna, tycker du?
”Andra får svara för hur man tidigare så konsekvent har nedprioriterat underhåll av svensk infrastruktur. Underlagen har varit mycket tydliga med konsekvenserna om inte vägar och järnvägar rustas upp och anpassas. Nu bryter vi den destruktiva trenden att slarva med underhåll. Med det sagt går det inte garantera att det aldrig kommer uppstå störningar även med en robust infrastruktur i framtiden.”
Men Sverige har satsat för lite på att skydda infrastrukturen mot de ökade riskerna?
”Ja, under decennier har det slarvats med underhållet i Sverige. En enorm underhållsskuld har byggts upp.”
Om ni har varit medvetna om detta, varför sker en större satsning först i den sista budgeten ni lägger fram som regering?
”Regeringen har genomfört satsningar tidigare och under hela mandatperioden. Totalt har regeringen tillfört ungefär 4 miljarder kronor extra till vägunderhåll. Det har skapat förutsättningar för att förbättra vägstandarden och vägarnas robusthet.”
















