Utbildningsminister Johan Pehrson (L), arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Persson (L) och utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M). Samtliga har under våren anmälts till Konstitutionsutskottet efter avslöjanden om deras aktieinnehav.
På fredagen avslöjade också Ekot att civilminister Erik Slottner (KD) har varit med och fattat beslut om ett vindkraftsbolag som han själv äger aktier i utan att anmäla jäv.
– Det är väldigt skadligt för förtroendet när sådant här sker bland ministrar, säger antikorruptionsexperten Louise Brown på konsultfirman Advisense, tidigare på Transparency international.
Hon tror att mörkertalet av liknande händelser är stort i Sverige.
– Om det finns på högsta nivå som vi ser här så finns det i väldigt många andra delar, både i det offentliga Sverige och i näringslivet. Det här är ytterligare en signal om att vi behöver bli bättre på att hantera jäv och intressekonflikter i Sverige, säger Louise Brown.
Ett stort problem menar hon är att man i Sverige till stor del förlitar sig på egendeklaration. Regeringens ministrar förväntas själva rapportera sina innehav och innehavsförändringar, och vid beslut om till exempel företag som de själva äger aktier i förväntas de åberopa jäv och kliva åt sidan.
– Man behöver hitta ett annat sätt än att lita på egendeklarationer för det är inte tillräckligt.
Hur skulle det kunna se ut?
– Någon form av oberoende granskning av vad man har för innehav till exempel. Det är så klart en integritetsfråga men bevisligen så är egendeklarationer inte tillräckligt, säger Louise Brown.
Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, tycker inte att regeringen verkar ta frågorna om aktieinnehav och jävsrisker på tillräckligt stort allvar och menar att varje incident sakta men säkert urholkar förtroendet för regeringen.
– Det här svärtar ner hela regeringen. Jag kan tycka att en statsminister borde inskärpa att det är dags att regeringen börjar följa de här regelverken nu. Han borde vara djupt bekymrad för det här är inte bra, säger Olle Lundin.
Det handlar i grunden om det konstitutionella kravet på opartiskhet, understryker han. Ett statsråd ska inte ha andra intressen, till exempel privatekonomiska, än Sveriges bästa som grund för beslut som fattas.
– Vi pratar ju om grundlagen här. Det är inte någon liten myndighetsförordning utan det handlar om regeringsformen. Man ska inte ha privatekonomiska intressen när man fattar beslut utan en regering ska naturligtvis fatta beslut som handlar om det bästa för Sverige. Inget annat, säger Olle Lundin.
Även han pekar på systemet med egenrapportering och konstaterar att det ser annorlunda ut i andra delar av världen. Många länder kräver att en blivande minister lämnar ifrån sig sina innehav till en oberoende förvaltare som har hand om portföljen tills ministern kliver av.
– Det tycker jag inte är en helt orimlig tanke. Samtidigt är det fortfarande ett faktum att du ändå vet vilka aktier du äger, och utifrån det kan du ju gynna dig själv ändå.
Läs mer:
Johan Pehrson: Avgick inte för olagliga aktieinnehav
Minister deltog i försvarsbeslut – trots aktieinnehav