Mitt i kvällsrusningen, klockan 17.45, blev den 27-årige Paul Varry påkörd av en bilist nära Place de la Madeleine i centrala Paris. Han befann sig på en cykelbana som går längs boulevard Malesherbes och skulle precis cykla över en sidogata, när en stor Mercedes dök upp bakom honom.

Föraren var en 52-årig man som skulle köra sin 17-åriga dotter till en synundersökning – men de var försenade. Nu försökte 52-åringen tjäna någon minut genom att ta sig upp på cykelbanan och ta sig förbi kön av bilar. På bilder från övervakningskameror framgår att bilen körde 200 meter på cykelbanan, enligt tv-kanalen BFM. Den bromsade in bakom Paul Varry, men cyklisten vek inte åt sidan, utan slog upprört på motorhuven. Enligt vittnesuppgifter ska han ha ropat att bilen kört över hans fot.

Sedan gasade mannen bakom ratten. Poliskällor uppger att bilder från övervakningskamerorna visar att först vänster framhjul lyfts upp och sedan vänster bakhjul, när den mer än två ton tunga bilen rullar över 27-åringen.

Föraren har nu gripits, misstänkt för mord. Men många Parisbor är upprörda – inte minst de som använder cykeln för att ta sig till och från skolan eller arbetet.

Paul Varry pendlade själv från förorten Saint-Ouen och var aktiv i en organisation som verkar för att bättre säkerhet för cyklister. Nu höjs krav på hårdare tag mot bilister.

– Det är inte acceptabelt att man som 27-årig cyklist dödas i Paris. Den här sortens handlingar måste fördömas å det starkaste, säger Paris borgmästare Anne Hidalgo.

Hon har varit drivande bakom den snabba utbyggnaden av cykelbanor i staden, samtidigt som utrymmet för bilar minskats. Tidigare i år tredubblades bland annat p-avgiften för så kallade suvar.

– Nu måste vi förbjuda suvar helt, säger den rödgröna Paris-senatorn Ian Brossat.

Samtidigt har DN mött otaliga bilister som ondgör sig över att även cyklister bryter mot regler ibland och inte håller sig till cykelbanorna.

En daglig kamp pågår om utrymmet i trafiken i denna stad, vars trafik förändrats drastiskt på bara ett tiotal år. Många har blivit vittne till bråk som det som föregick dödsfallet. Och redan kvällen efter det misstänkta mordet kunde aktivister konstatera att bilister fortsatte korsa den låga barriären och köra in på den cykelbana som Paul Varry dödades på.

Fakta.Kraftig ökning av cyklandet

Paris borgmästare Anne Hidalgo har de senaste tio åren femdubblat antalet cykelbanor och kombinerade buss- och cykelfiler. Under pandemin ökade cyklandet kraftigt, delvis som en följd av kraven på munskydd i kollektivtrafiken, och i dag utgörs 11,2 procent av de dagliga resorna inom staden av cykelresor.

All biltrafik har förbjudits på kajerna längs floden Seine och hastighetsgränsen sänkts till 30 kilometer i timmen på de flesta gator i innerstaden. Parkeringsavgiften har också tredubblats för stora bilar, för att minska föroreningar och risken för allvarliga olyckor.

Läs mer:

Tredubbling av p-avgiften för suvar i Paris

Många fler cyklister i Paris efter borgmästarens protest mot masktvång

Share.
Exit mobile version