En förundersökning om misstänkt grovt sabotage pågår efter att en kabel på nytt skadats på Östersjön. Denna gång efter en misstänkt skada på en kommunikationskabel som går mellan Sverige och Lettland.

Utredningen bedrivs av Säkerhetspolisen under ledning av åklagare Mats Ljungqvist vid Riksenheten för säkerhetsmål. Men flera andra myndigheter är också inkopplade. Fartyget, Malta-flaggade Vezhen, ligger för ankar i svenskt farvatten och är taget i beslag.

Under förmiddagen kommenterade det bulgariska rederiet, Navigation Maritime Bulgare, kabelbrottet. På sin hemsida skriver de att undervattenskabeln inte skadats medvetet, och att de samarbetar med myndigheterna. I stället ska det, enligt företaget, handla om en nödsituation som uppstått.

Navigation Maritime Bulgare ägs av två bröder, Kiril och Georgi Petrov Domuschiev. Bröderna, som bland annat kallats för ”Bulgariens första miljardärer”, är engagerade i allt från djurhälsa till fastigheter.

Men enligt den internationella sjöfartsdatabasen Equasis ägs fartyget i själva verket av ett kinesiskt statskontrollerat företag. Uppgiften är registrerad i databasen sommaren 2022. Den kinesiska regimen är verklig huvudman bakom företaget, visar DN:s kartläggning.

Där framgår det även att det bulgariska rederiet förvaltar fartyget, men att den registrerade ägaren är det kinesiska bolaget.

Equasis, grundat av EU-kommissionen och den franska sjöfartsadministrationen, är en icke-vinstdrivande databas som samlar information om fartyg över hela världen.

Den senaste månaden har flera nya besättningsmedlemmar registrerats ombord.

DN har, med hjälp av den ryska oberoende mediekanalen IStories, kunnat ta del av dokumentation som rör det misstänkta fartyget. De visar att tre nya besättningsmedlemmar registrerades ombord i Kanada för drygt en månad sedan, och ytterligare tre nya i mitten av januari i danska Skagen.

De senaste månaderna har flera undervattenskablar i Östersjön antingen förstörts eller skadats. En av de mest uppmärksammade händelserna rör fartyget Eagle S som misstänks ligga bakom skadorna på elkabeln Estlink 2 i Finska viken.

Till skillnad från Eagle S, som är ett gammalt fartyg som tros ingå i den så kallade skuggflottan, är Vezhen ett relativt nytt fartyg som byggdes 2022.

Säkerhetspolisens presstalesperson, Gabriel Wernstedt, bekräftar för DN att det är fartyget Vezhen som misstänks ligga bakom det nya kabelbrottet. I övrigt hänvisar myndigheten till förundersökningssekretess.

Hans Liwång är professor i försvarssystem på Försvarshögskolan och forskare i marina system vid Kungliga tekniska högskolan. Han uppger att det är svårt att dra några slutsatser av fartygets ägande eller flaggning.

– Informationen kan vara jätteviktig, men kan också visa sig vara oviktig. Det är inte ovanligt att fartyg säljs och att bolag i olika länder inblandade. Det är svårt att dra några slutsatser av sådan information, och det är inget bevis på att fartyget håller på med sabotage, säger han.

Läs mer:

Husrannsakan genomförd: ”Vi har skälig misstanke”

Rederiets vd: Ankaret är skadat

Share.
Exit mobile version