När personer lämnar prestigefyllda jobb kommer det ofta en sliten refräng om att de vill pröva på något nytt. Så även i Anton Fenderts fall. Men han poängterar att det faktiskt förhåller sig just så.

– Jag kom fram till det här beslutet i höstas. Jag gjorde en intervju med Dagens Samhälle innan den förra mandatperioden. Då sa jag att om jag fortfarande är politiker när jag är 40 år och inte har gjort något annat så är det ett misslyckande, säger 31-åringen som blev trafikregionråd efter valet 2022 och nu jobbat heltid med politik i närmare tio år.

– Därför känner jag att det börjar bli dags, fortsätter Anton Fendert och påpekar att han nu har siktet inställt på att ta en examen i personalvetenskap.

Beträffande Anton Fendert så får nog ändå misstanken om att det finns en annan underliggande anledning till avskedet sägas vara befogad. Posten som trafikregionråd i Stockholm innebär det yttersta ansvaret för ungefär hälften av landets kollektivtrafik. Eftersom SL-trafiken tränger så djupt in i människors vardag så väcker den känslor, särskilt när den krånglar. Under Fenderts tid vid rodret har den periodvis säckat ihop alldeles. Pendeltågstrafiken var under stora delar av 2023 ett haveri. Hos de hårt prövade resenärerna växte ursinnet. Kritiken var svidande.

Har det någon gång övergått i hot?

– Ja, det har det. Men jag är förskonad i jämförelse med kvinnliga politiker. Det är klart att människor har sagt saker som de inte borde ha sagt. Men det går inte att jämföra med hur det ser ut för kvinnor, säger Anton Fendert som framhåller att stockholmarnas höga förväntningar på kollektivtrafiken är befogade.

Har kritiken trängt under huden på dig?

– Nej, det skulle jag inte säga. Jag har en stor sympati för de många som kände mycket i pendeltågsfrågan och så klart fortsatt gör det. Många har varit väldigt arga, men då är det viktigt att faktiskt lyssna till det, säger Anton Fendert och framhåller samtidigt att han ångrar att han inte var mer lyhörd inför pendeltågens personal.

– Jag borde ha säkerställt att fler kände sig lyssnade på och att den oro som fanns hade blivit omhändertagen.

Han övergår till att leverera ett antal bredsidor mot sina företrädare. Han påpekar att det nuvarande styret ärvde en hel famn av besvär – däribland ett jättelikt underskott, det omdebatterade avtalet för bussterminalen vid Slussen och avvecklingen av pendeltågens tågvärdar.

– Det är mycket som vi har behövt hantera. Men för mig har det alltid varit viktigt att inte fatta de lätta besluten utan de rätta. Nu har vi faktiskt vänt detta historiskt stora underskott, säger Anton Fendert som också är stolt över att man under mandatperioden har infört lovkort för unga, fattat beslut om 100 procent elbussar i innerstan till 2026 och inte höjt priserna för pensionärer och studenter.

Apropå tuffa beslut så vill Moderaterna i riksdagen att Anton Fendert kommer till riksdagen och svarar på frågor om de kapningar som regionstyret har gjort i framför allt busstrafiken. Han påpekar att han i formell mening inte är kallad än, men att han gärna kommer till trafikutskottet.

– Under mina två och ett halvt år så önskar jag att jag hade kunnat sätta mer fokus på kollektivtrafiken i den nationella debatten. Jag ser det lite som en skänk från ovan att jag nu äntligen får riksdagsledamöternas öra.

Somliga av samtidens politiker verkar trivas som allra bäst när det stormar. Anton Fendert säger att han tycker om när det händer saker, men helst vill han lägga sin tid på att utveckla partiets politik.

– Det hör till rollen att tillgängliggöra sig, men sedan kanske jag inte älskar att stå i centrum.

Anton Fendert påpekar att hans avhopp inte är omedelbart. Han kommer att avveckla sig i sådan takt att en efterträdare hinner utses.

– Den demokratiska processen i mitt parti ska få ha sin gilla gång. Först ska jag lämna över trafiknämnden i slutet av våren, därefter lämnar jag över regionrådsskapet under hösten.

Jobbet har tagit mycket tid i anspråk. Han vågar inte räkna på hur arbetstimmar han snittar på i veckan.

– Det är väldigt många tidiga morgnar och sena kvällar. Nu ser jag fram mot att få någon kväll när jag kan ringa mormor.

Läs mer:

Stockholmare mest missnöjda i Norden med pendling

Här är stationen där spärrarna öppnas – facket ser risker

Share.
Exit mobile version