Uppemot 1 000 bilar fastnade på E22 när ett stort snöoväder drog in över Skåne i januari i år. Arbetet med att undsätta bilister och röja vägen präglades enligt en färsk utvärdering från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, av ”svårigheter att klarlägga ansvar och roller mellan aktörerna”.
I MSB:s utvärdering har myndigheters och andra aktörers arbete under tre stora kriser analyserats. Utöver snökaoset på E22 har MSB undersökt arbetet med att hantera de situationer som uppstod efter jordskredet vid E6 i Stenungsund och det stora utsläppet av olja som orsakades av fartyget Marco Polos grundstötning utanför Karlshamn i oktober förra året.
Enligt granskningen har de tre kriserna i olika hög grad präglats av bristande samordning och en osäkerhet gällande vem som har ansvar för vad. Det märktes särskilt i det akuta skedet under snöstormen på E22.
– Har det skett en olycka, eller är det vädret som hindrar trafiken? Är det en väginsats eller väghållning det handlar om? I den situationen menar vi att man har haft svårt att lösa problemen. Man har inte lyckats skapa en samlad lägesbild och man har inte haft ett format som medger att man kunnat lösa ansvars- och rollfrågor, säger Jim Kronhamn, chef för strategisk analys på MSB.
Denna tvehågsenhet ledde till att arbetet med att undsätta människor och röja vägen tog längre tid än nödvändigt.
– Det har tagit längre tid att agera än vad det skulle ha behövt göra om man hade haft en bättre samverkan och mer robusta arbetssätt för att samarbeta med varandra, säger Jim Kronhamn.
I sin slutsats riktar sig MSB till regeringen och understryker behovet av tydligare riktlinjer till myndigheter, kommuner och andra samhällsaktörer. Översatt från kanslisvenska är budskapet ”Bara gör något!”
– Vår slutsats är behovet av handling. Om man hade känt sig trygg så hade man kunnat tänka att det finns ett problem att lösa och vi kan gå in och börja lösa det utifrån vårt perspektiv och våra resurser – oavsett om det finns oklarheter kring ansvarsfördelning eller inte, säger Jim Kronhamn och fortsätter:
– Det är därför vi föreslår att regeringen bör trycka på handlingsprincipen. Aktörerna måste veta att det gällar att agera när de står inför de värsta situationerna.