Beyoncé släppte sitt album ”Cowboy Carter”, Post Malone kom ut som countryartist, amerikanska superstjärnor som Morgan Wallen drog storpublik i Stockholm och svenska popartister flirtade med genren. Att 2024 kom att handla om country speglas också i lyssningen på Spotify. Under året har genren ökat med nära 60 procent i Sverige jämfört med 2023.

– Vi ser en jättetydlig countryboom både i Sverige och i andra länder. I grunden är det en traditionell genre men som under de sista 10–20 åren har utvecklats på ett intressant sätt. 2024 tog genren steget till att bli en mycket bredare popkulturell angelägenhet, inte minst genom att blandas upp med andra genrer, säger Johan Seidefors, nordisk musikchef på Spotify.

Sammanblandningen av stilar märks inte minst i årets mest spelade låt i Sverige – ”A bar song (tipsy)” med Shaboozey.

– Hur den blev så stor handlar i grunden om att det är en otroligt bra poplåt med countryinfluenser. Hybriden mellan pop och country är vad som driver hela den här utvecklingen framåt, säger Seidefors och tillägger:

– Nyfikenheten på countryn kommer och går genom åren. Är det lite stiltje i de andra genrerna så blir countryn direkt attraktiv.

Det är tionde året i rad som Spotify presenterar sin årliga sammanställning över lyssningsvanor. I år visar bolagets statistik att intresset för svensk hiphop, som under de senaste åren har varit den totalt dominerande genren bland unga, håller på att mattas av.

– Svensk hiphop är fortfarande välrepresenterad på topp 10. Men tittar man längre ner, på topp 100 eller 200, så ser vi att genren inte riktigt har samma genomslagskraft, med färre raplåtar totalt. Genren är fortfarande stark men växer inte på samma sätt längre – den är helt enkelt inte på frammarsch.

Samma utveckling, menar Johan Seidefors, kan sägas om den svenskspråkiga popmusiken. Det vill säga hela arvet efter Veronica Maggio som det senaste decenniet befunnit sig i en gyllene era, med många efterföljare.

– Genren växer inte alls på samma sätt längre. Vi ser snarare en tendens mot att artister börjar sjunga på engelska och börjar undersöka möjligheterna till att exportera sin musik.

Affischnamnet för den utvecklingen heter Benjamin Ingrosso. I höstas släppte han albumet ”Pink velvet theatre” och i februari åker han på sin första USA-turné. 2024 blev också året då han för första gången tog sig in på listan över mest spelade artister i Sverige. Samma lista toppas av Taylor Swift som gjorde ett uppmärksammat Sverigebesök i maj.

Däremot har intresset svalnat rejält för de så kallade epadunkartisterna, enligt Johan Seidefors.

– 2023 definierades totalt av epadunken som bullrade in i 30 kilometer i timmen och ställde sig i vägen för allting annat. Det ser vi inte alls 2024, även om Bolaget som grupp fortfarande är populära.

Så vilka stilar är egentligen på frammarsch i Sverige?

– Svaret är att det just nu inte finns någon jättetydlig trend. Jag tror snarare att vi befinner oss i slutet av ett par väldigt starka trender, där det ska bli särskilt intressant att se vad som kommer härnäst. Vad kommer att definiera svensk musik framåt?

I stället är den starkaste trenden, åtminstone på global nivå, dominansen av kvinnliga popstjärnor, med flera tunga genombrott under det gångna året. Det blev inte minst tydligt när nomineringarna för amerikanska Grammygalan presenterades nyligen. Nykomlingar som Chappell Roan och Sabrina Carpenter syntes i tunga kategorier som ”årets låt”, ”årets artist” och ”årets nykomling”. Tongivande artister som Charli XCX och Billie Eilish fick sju nomineringar var. Flest nomineringar, elva stycken, kammade Beyoncé hem för sitt ”Cowboy Carter”.

Sabrina Carpenters hit ”Espresso” blev också årets globalt mest spelade låt, sett till Spotifys siffror.

– Taylor Swift och Beyoncé har banat väg för utvecklingen. Man kan se det här som kulmen på något, men jag tror att vi bara är i början på något större. Dörrarna har slagits upp på vid gavel för den här typen av mer autentisk, inkluderande pop med eget uttryck, som ofta flirtar med queervärlden.

DN har tidigare rapporterat om hur den spanskspråkiga musiken gått på globalt segertåg de senaste åren. Detsamma kan sägas om afrikanska stilar som amapiano och afrobeats – och Sydkoreas k-pop.

Att olika länders musikstilar kommer att influera världslyssningen i takt med att antalet användare i de respektive länderna ökar ser Johan Seidefors som självklart.

– Vi har redan sett det tydligt i latinamerika. Nu ser vi det otroligt tydligt i Indien, som är nästa stora musikmarknad på tur, där svenska låtskrivare och producenter redan är i gång med att skriva musik ihop med inhemska artister. Eftersom Indien har en så pass stor befolkning blir det nästan en volymfråga: Inom ett par år lär vi garanterat få se mer musik med indiska influenser på topplistorna.

Poddlyssnandet i Sverige fortsätter att öka stadigt, men i den absoluta toppen märks inga nyheter för i år. True crime och influerarpoddar fortsätter att vara svenskarnas lyssningsfavoriter, där den mest spelade nya podden i Sverige blev Krimstad.

I stället är det de senaste årens trend med poddar i videoformat, där lyssningen ökat med 25 procent i år, som kan vara värt att notera, tycker Johan Seidefors. Sverige är i dag en av de fem största marknaderna för videopoddar i Europa.

– Nästa år räknar vi med att formatet kommer att explodera. Gränsen mellan att titta på en podd eller att lyssna på en podd kommer att suddas ut helt. Det är ju något som unga inte ens reflekterar över i dag, men som fortfarande känns lite främmande för äldre.

Läs mer: Benjamin Ingrosso i Los Angeles: ”Här är jag en ny artist”

Läs mer: Så blev Chappell Roan popstjärnan på allas läppar

Spotify wrapped

En marknadsföringskampanj som sammanfattar användarnas musikår. Kampanjen släpps under onsdagen, för tionde året i rad. På senare år har flera andra musikströmningstjänster lanserat liknande kampanjer, däribland Apple Music och Soundcloud.

Fakta.Spotifys topplistor

Topp 10 mest spelade låtarna i Sverige

1. ”A bar song (tipsy)” – Shaboozey

2. ”Beautiful things” – Benson Boone

3. ”Vem fan e du?” – Hooja, Miriam Bryant

4. ”Låt mig va” – Bolaget, Victor Leksell

5. ”Que sera” – Medina

6. ”Ikväll igen” – Bolaget

7. ”Honey boy” – Benjamin Ingrosso, Nile Rodgers, Purple Disco Machine, Shenseea

8. ”Kan inte gå” – Bolaget

9. ”I like the way you kiss me” – Artemas

10. ”Espresso” – Sabrina Carpenter

Topp 10 mest spelade artisterna i Sverige

1. Taylor Swift

2. Hov1

3. Yasin

4. Benjamin Ingrosso

5. Einár

6. Veronica Maggio

7. Bolaget

8. Victor Leksell

9. C Gambino

10. 23

Topp 10 mest spelade poddarna i Sverige

1. P3 Dokumentär

2. Fallen jag aldrig glömmer

3. Rättegångspodden

4. The Joe Rogan Experience

5. P3 Krim

6. Svenska brott

7. Framgångspodden

8. Ursäkta

9. P3 Historia

10. Spöktimmen

Topp 10 mest spelade nya poddarna i Sverige

1. Krimstad

2. 2under2

3. Expressen Dok

4. Bakom stängda dörrar

5. Folkets historia

6. Mer än bara morsa!

7. Korten på bordet

8. Allt vi inte lärt oss om kärlek

9. Lojsan & Buster

10. Frugan och Bäck talar till punkt

Topp 10 mest spelade låtarna globalt

1. ”Espresso” – Sabrina Carpenter

2. ”Beautiful things” – Benson Boone

3. ”Birds of a feather” – Billie Eilish

4. ”Gata only” – Floyy Menor, Cris Mj

5. ”Lose control” – Teddy Swims

6. ”End of beginning” – Djo

7. ”Too sweet” – Hozier

8. ”One of the girls (with JENNIE, Lily Rose Depp)” – The Weeknd

9. ”Cruel Summer” – Taylor Swift

10. ”Die with a smile” – Lady Gaga, Bruno Mars

Topp 10 mest spelade artisterna globalt

1. Taylor Swift

2. The Weeknd

3. Bad Bunny

4. Drake

5. Billie Eilish

6. Travis Scott

7. Peso Pluma

8. Kanye West

9. Ariana Grande

10. Feid

Källa: Spotify

Läs mer:

Sabrina Carpenter gör dumsmart pop om ghostande kanskemän

När alla vill sjunga på svenska – har Håkan och Maggio blivit en jättepropp?

Spanskspråkig musik är ”livin’ la vida loca” i Sverige

Läs alla texter om musik här

Share.
Exit mobile version