Musks rymdföretag Space X har kontrakt med Nasa om att bygga en månlandare för Artemisprogrammet, som siktar på att göra en bemannad månlandning 2027.
Men i veckan meddelade Nasachefen Sean Duffy att man luckrar upp kontraktet och att Space X inte längre har ensamrätt på att utveckla en farkost.
Rymdbolaget arbetar för långsamt, menar Duffy, som bjöd in konkurrenter som Jeff Bezos Blue Origin till en kapplöpning.
Beslutet landade inte i god jord hos Musk, som de senaste dagarna gått till personangrepp mot Duffy i flera inlägg på X.
”Att ha en Nasa-administratör som bokstavligen kan NOLL om raketer och rymdfarkoster urholkar USA:s rymdprogram och äventyrar säkerheten för våra astronauter”, skrev han på onsdagen.
I ett annat inlägg hävdade han att Duffy ”har tvåsiffrigt IQ”.
USA-experten Jan Hallenberg säger att Space X är ”en väldig prestigegrej” för Musk.
– Och det är väl därför han reagerar så oerhört starkt.
De offentliga påhoppen lär dock inte gynna Musks rymdbolag, som enligt Hallenberg är beroende av statliga uppdrag för att utvecklas och dra in de pengar som krävs.
– Han har samma läggning som Trump – det är 300 knyck så fort det är någonting. Då undrar man ju hur Trump kommer reagera och jag gissar att han kommer stödja Duffy, säger Jan Hallenberg.
Sean Duffy är inte bara Nasachef, utan också transportminister. Musks agerande skulle alltså kunna få följdeffekter även för hans elbilstillverkare Tesla, som behöver Transportdepartementets godkännande för sina satsningar inom självkörande teknik.
Washington Post skriver att techmiljardären riskerar sitt imperium. Jan Hallenberg vill inte gå så långt, även om han tror att konsekvenserna kan bli påtagliga för techmiljardären – särskilt om president Donald Trump skulle ledsna på kritiken mot hans minister och att ta i med hårdhandskarna.
– Jag tror inte hela imperiet kan falla, men det kan försvagas ordentligt om Trump skulle få för sig att verkligen motverka både Tesla och Space X.




