Elbilsjätten Tesla har haft en tuff start på året. Under det första kvartalet föll biljättens leveranser till 336.000 fordon, en minskning med 13 procent jämfört med föregående år. Tappet innebär inte bara att intäkterna från bilförsäljningen dök med 20 procent till strax under 134 miljarder kronor under årets första kvartal. Det innebär också att Elon Musk riskerar att gå miste om en annan viktig intäktskälla: nämligen försäljningen av utsläppsrätter till andra biltillverkare.

I fjol landade Teslas intäkter från denna försäljning på drygt 26 miljarder kronor, närmare tre procent av bolagets totala intäkter.

Siffrorna från tisdagens kvartalsrapport är mer blygsamma och intäkterna från utsläppsförsäljningen under perioden landade på 5,6 miljarder kronor, en minskning med 14 procent jämfört med föregående kvartal. Dessa intäkter hjälper dock bolaget att hålla näsan ovanför vattenytan, och utan pengaströmmen från utsläppsrätter hade Tesla visat röda siffror under kvartalet.

Men mycket talar för att tappet bara börjat.

Det fenomen som boostat Teslas intäkter der senaste åren kallas poolning. Inom EU:s utsläppsregler för personbilar och lätta lastbilar finns det utsläppsmål som varje biltillverkare måste uppfylla. Bolagen har dock möjlighet att gå samman i en ”pool” för att räkna sina utsläpp gemensamt. Det innebär att om en tillverkare har fordon som släpper ut mindre än det genomsnittliga målet, som Tesla med sina elbilar, kan de sälja detta ”överskott” av utsläppsminskning till andra tillverkare som har svårt att själva uppfylla målen.

I Europa är Tesla den ledande aktören inom poolning, vid sidan av mindre aktörer som Polestar och Volvo Cars. Bland köparna av Elon Musks utsläppsrätter finns såväl Toyota och Ford som bilkoncernen Stellantis. Försäljningen av utsläppsrätter sker heller inte enbart inom EU, utan även på Teslas hemmamarknad USA.

Den senaste tidens försäljningstapp innebär dock att bolagets utrymme att sälja utsläpp minskar rejält.

– För Tesla är försäljningsminskningen dubbelt illa, då deras möjligheter minskar att sälja utsläppsrätter. Men den enes död är den andres bröd, eftersom vakuumet de lämnat efter sig fylls av andra tillverkare, säger Mattias Goldmann, mobilitetsexpert och grundare av 2030-sekretariatet.

En aktör som ökat rejält är den kinesiska elbilsjätten BYD, som i början av året öppnade för att ta steget in på den europeiska marknaden för utsläpps-poolning, rapporterar Reuters.

Mattias Goldman pekar också på att inköpen av utsläppsrätter från Tesla blivit en belastning för vissa europeiska biltillverkare.

– Jag tror många tillverkare gärna skulle köpa krediter från något annat bolag än Tesla. Många slutkunder väljer i dag medvetet bort varumärket Tesla, och då är det kanske inte idealt att den tillverkare man valde istället för Tesla faktiskt fortsätter att fylla bolagets kassa, säger han.

Utsläppspooler

En lösning för de biltillverkare som inte når EU:s utsläppsmål och heller inte lyckas få fart på elbilsförsäljningen är så kallad ”poolning”, då flera aktörer går samman och kompenserar för varandras utsläpp.

Teslas utsläppspool inför 2025 består av bilkoncernen Stellantis (där bland andra Peugeot, Citroën, Opel, Och Fiat ingår), Toyota, Ford, Mazda och Subaru, som samtliga köper utsläppsutrymme från Tesla.

Mercedes-poolen inför 2025 består av Mercedes-Benz, som köper utsläppsutrymme från Polestar, Volvo Cars och Smart.

Volkswagen, BMW och Renault är de största tillverkarna som för närvarande inte ingår i en utsläppspool inför 2025.

Läs mer om mobilitet och transportsektorns gröna omställning på di.se/mobilitet

Share.
Exit mobile version