Teslas model Y har de senaste åren varit bland de mest sålda bilmodellerna i världen. Enligt analysfirman S&P Global har företaget också lyckats skaffa sig världens mest lojala kunder bland biltillverkare. Frågan är hur mycket kunderna tål av vd:n Elon Musks politiska utspel innan det går ut över företaget.

Den senaste tidens kontroverser har fått det att bubbla bland svenska Teslaägare som frågar sig vad en Tesla signalerar nu för tiden.

– Vissa anser att det inte är Elon Musk som har skruvat ihop våra bilar personligen, han har besökt Berlinfabriken kanske en handfull gånger genom åren. Samtidigt har andra farhågor om vilken image det ger att köra omkring i en Tesla nu. Det är ganska intensiva debatter i vårt forum, säger Tibor Blomhäll som styr ägarforumet Tesla Club Sweden.

Hur många som står på vardera sida vill han inte ge sig på att uppskatta, utan nöjer sig med att konstatera att gruppen av Teslaägare som oroar sig för imagen är en grupp som inte fanns förut.

– Jag har sett personer som överväger sälja sin Tesla eller sätta dekaler i bakrutan för att ta avstånd, men det är svårt att uppskatta hur många. Jag konstaterar att det är något som inte fanns förut och nu är det något som finns.

Hur ser du själv på att köra Tesla?

– Alldeles oavsett vad man tycker om Musks politiska engagemang så är det olyckligt att vi har hamnat i den här situationen. Den här kontroversen som det har skapat hjälper inte Teslas motto, som är att accelerera världens omställning till hållbara transporter. Det kan om inte annat ta bort fokus från det som företaget egentligen handlar om, säger Tibor Blomhäll.

Tesla har länge varit ett populärt val inom tjänstebilssektorn. Men Ronny Svensson, vd på företaget Ynnor som är specialiserat på bland annat företagsbilar, tror att fler kan dra öronen åt sig nu.

– Jag tror att det här kommer få stor betydelse. Speciellt om man står och gör sådana rörelser som nu senast, säger han och syftar på handrörelsen under måndagens tal som Musk själv förnekar var en Hitlerhälsning.

– Jag tror inte han kan dra det längre. Jag har svårt att se att större företag kommer acceptera ett sådant beteende, tillägger han.

Ronny Svensson har lång erfarenhet av fordonsbranschen och har bra koll på hur företag resonerar kring sina val av tjänstebilar. En undersökning bland hans kunder som gjordes strax efter jul visar att den vanligaste orsaken till att ett företag väljer bort ett bilmärke är att det inte vill förknippas med bolaget bakom.

Tesla har varit en populär tjänstebil i Sverige länge men Ronny Svensson ser att fler har börjat rynka på näsan på senare tid.

– Vi har många företag som aktivt väljer bort Tesla, av flera olika skäl. Ett är deras prissättning som är väldigt volatil, ett annat är hur man blir behandlad när det uppstår problem, men det görs också på grund av just detta vi pratar om här. Man vill inte förknippas med dem, säger Ronny Svensson.

Eva Ossiansson, varumärkesforskare på Göteborgs universitet, tror att den senaste tidens utspel, till exempel det om tyska högerradikala AFD, kan få fler att ändra uppfattning och vilja ta avstånd från bolaget.

– Tesla är väldigt mycket Elon Musk personifierat, för att han varit så stark person runt företaget och dess varande i sig. Därför blir allt han gör och säger något som signalerar värderingar som också kan sammankopplas med varumärket han företräder, säger hon.

Men även om lojaliteten bland Teslaägare skulle börja urholkas är det inte säkert att det innebär en stor förlust för bolaget.

– Det är alltid ett risktagande för ett företag att förknippas med något som kan få kunder att välja bort det. Men till syvende och sist: finns det tillräckligt många som samtidigt attraheras av det han gör så behöver detta inte vara ett problem, säger Eva Ossiansson och tillägger:

– Men, det finns också en gräns om ett varumärke kommer att associeras med extrema symbolhandlingar.

Läs även:

Musk avfärdar kritik mot gest under tal

Elon Musk stöttar högerextrema AFD: ”Rädda tyskland”

Share.
Exit mobile version