Sedan starten 2010 har mycket hänt med Stockholm Fringe festival. För det första vet många fler vad konceptet innebär. Genren fringefestival fokuserar på att blanda nya oetablerade artister med globalt kända namn och visar upp experimentella och alternativa verk.

– 2010 tror jag att vi hade en från Sverige. Fringekonceptet fanns inte riktigt i Norden då, berättar Helena Bunker, en av grundarna till festivalen.

– Nu har vi mycket större representation av nordiska akter i vårt program och vi har gått från att vara på en plats till att breda ut oss över staden och länet. Det är lite det som är grejen med den organiska fringen, att man tar plats där man egentligen inte får vara, fortsätter hon.

Att festivalen vuxit har också med kulturpolitik att göra, menar Adam Potrykus, även han en av grundarna.

– Färre svenska aktörer har råd att åka på turné själva. Vi på Stockholm Fringe förser dem med en plats och en scen. Det ska man inte underskatta, säger han.

Varje år går det att urskilja samhällstendenser och trender i både ansökningar och antagna akter. Under pandemiåren speglades karantänen och sjukdomen på scenerna, även kriget i Ukraina varit återkommande de senaste åren. Men hur ser det då ut i år, vilken är den röda tråden?

– Det vi sett är en hel del mystiska väsen, mytologi och häxor. Vi har performance som är som ritualer och seanser. Det är verkligen något man ska kolla på i programmet, säger Adam Potrykus och nämner bland annat den skotska föreställningen ”Dreams of the small gods” som spelas på Site i Farsta.

Bland de runt hundra akterna finns omkring 20 länder representerade. Ett av dem är Cypern, varifrån teatergruppen Hamm Broductions kommer med sin föreställning ”Emerged” – en nytolkning av den grekiska författaren Grigorios Xenopoulos klassiska roman.

– Denna adaption fungerar som ett ode till kärleken och syftar till att återuppliva essensen av hur mänskliga relationer en gång blomstrade och växte, samtidigt som den påminner den moderna publiken om den tidlösa naturen hos äkta förbindelser, säger Sophia Mavromichalis, som regisserat föreställningen tillsammans med Michalis Kolokotronis.

Hon beskriver att de valde att gestalta ”Emerged” på scen just för att den på ett vackert sätt fångar kraften i äkta, oskyldig kärlek – och belyser skillnaden mellan kärlek och lust.

Bild 1 av 2

Bild 2 av 2

– Utöver det har romanen en personlig betydelse – den är en favorit för både mig och Michalis, säger hon.

Den stora utmaningen i att omarbeta boken till teater låg i att fånga Xenopoulos lyrik, liksom den atmosfär som genomsyrar boken, berättar hon.

– Dessutom var det en satsning vi gjorde för att skapa en pjäs som väcker genklang hos en samtida publik, och som talar till den på en personlig nivå samtidigt som den är trogen essensen i originalverket.

För ensemblen är föreställningen i Stockholm den första utanför Cypern.

– Vi känner oss väldigt glada över att få framföra den på Stockholm Fringe och att få kontakt med publik utanför Cypern. Vi hoppas på att få träffa nya artister, utbyta idéer och kanske knyta vänskapsband som kan leda till framtida samarbeten, säger Sophia Mavromichalis.

Stockholm Fringe festival 2024

Äger rum den 26 augusti till 1 september, på olika platser och scener runt om i Stockholm.

Stockholm Fringefestival är i år även värd för World Fringe Congress 2024. Förutom performance och föreställningar består programmet av filmer, workshopar och seminarier.

Programmet i urval:

Dans/teater: ”A Couple of Humans” med Tsuumi Dance Theatre (Finland). Spelas på Kulturhuset Stadsteatern den 28/8 kl 16.30 och kl 19. ”Into the symbiocene” med Terrafunk Theatre Collective (Malaysia). Spelas på Teater Tre den 31/8 kl 17.30 och 20, 1/9 kl 12. ”Emerged” med Hamm Broductions (Cypern). Spelas på Teater Tre den 29/8 kl 17.30. ”Kabul Sthlm Paris (Swedstage)” med Angereds teater (Sverige). Spelas på Kulturhuset Stadsteatern den 29/9 kl 18.

Show: ”Klubb Kong” med Kween Kong – vinnaren av Rupaul’s Dragrace Down Under och deltagare i Rupaul’s Dragrace All star Global. Spelas på Ö2 Scenkonst den 28/8 kl 20.

Performance: ”General public” med Poste Restante (Sverige). Spelas den 27/8 kl 15, 30/8 kl 18, 31/8 kl. 15. ”What’s your problem?” med RTC (Belgien). Spelas på Dosthoffska huset (Björns trädgård) olika tider den 28/8, 29/9, 39/8, 31/8

Cabaret/circus: ”Dreams of the Small Gods” med Zinnia Oberski (Skottland). Spelas på Site i Farsta den 28/8 kl 19.30, 29/8 kl 18.

Läs mer: Här får alla chansen att vara balettdansare i ”Svansjön”

Iskall och omistlig samtidshistoria i ”Kabul Sthlm Paris”

George Orwells ”1984” blir smärtsamt akut på belarusiska

Share.
Exit mobile version