Även om ”Adolescence” bara var tänkt som en fristående berättelse har seriens medskapare och huvudrollsinnehavare Stephen Graham antytt att en fortsättning är möjlig – beroende på tittarsiffrorna. Under första månaden har serien strömmats över 115 miljoner gånger på Netflix och skapat en het politisk debatt om toxisk manlighet, radikalisering på nätet och farorna med sociala medier.
Nu för produktionsbolaget Plan B samtal med regissören Philip Barantini om att utveckla en fortsättning, rapporterar Deadline. Den första säsongen, som består av fyra avsnitt som filmades i en enda tagning, följer 13-årige Jamie (Owen Cooper) som anklagas för att ha mördat en klasskamrat. Allt pekar på att en eventuell uppföljare skulle fokusera på nya karaktärer i en annan miljö, inte minst sedan manusförfattaren Jack Thorne förklarat att Jamies historia är avslutad.
Nu hoppas cheferna på Plan B att få fortsätta samarbetet med både Jack Thorne och Stephen Graham på ”nästa version” av ”Adolescence” där ambitionen är att ”vidga seriens perspektiv utan att förlora dess kärna och bli repetitiv”.
– Manligt våld har varit ett samhällsproblem i många år, och vi är ödmjuka inför att vi tycks ha funnit en nyckel för att låsa upp berättelsen i miljontals människors sinnen, säger Dede Garder, vice chef på Plan B, till Deadline.
Bolaget fick nys om ”Adolescence” efter att ha sett Philip Barantinis nerviga krogdrama ”Boiling point” med Stephen Graham som också är filmad i en 92 minuter lång tagning. Samtidigt gillade Brad Pitt idén att få återförenas med sin vän Stephen Graham som han beundrat stort sedan de spelade mot varandra i Guy Ritchies ”Snatch” för 25 år sedan.
Dede Garder menar också att Philip Barantinis grepp att filma alla avsnitt i en enda oavbruten tagning varit en avgörande faktor för seriens framgång.
– Phils stil är inte ett tomt trick, utan snarare djupt förankrad i dialog med ämnet. I tidiga samtal med Stephen och Jack diskuterade vi hur lätt det är att bara vända bort blicken. Så vi frågade oss: Vad skulle hända om man inte kunde vända bort blicken? Och skulle det göra att ämnet fäster på ett annat sätt? säger Gardner.
Läs mer: ”Adolescence” – gastkramande om alla föräldrars mardröm