Tidigare i juli publicerade Nike en reklamfilm som en del av företagets kampanj inför stundande OS i Paris. Reklamen som marknadsförde Nikes nya skomodell Air innehöll låten ”Gold”, som släpptes förra året av den brittiska artisten Conducta och svenska Biji där Robin Nazari och Maceo Frost står bakom.

– Vi fick en synkförfrågan från Nike med en kort beskrivning som handlade om ifall vi ville medverka i en kampanj inför OS i Paris. Sedan rullades kampanjen ut och vi hade ingen vetskap om hur det skulle se ut eller vilken del av låten de skulle använda, säger Alex Strehl.

Låten ”Gold” hann ligga uppe på sociala medier och fick hejarop från kurder världen över. Men kort därefter försvann den utan förklaring från Nike. Managern säger att artisterna blev väldigt glada över att få frågan om medverkan och blev positivt överraskade när Nike plockade ut låttextraden som lyfte kurdisk kultur.

– Till en början tyckte vi att det var vågat på ett positivt sätt att de använde sig av de verserna i låten, säger Alex Strehl.

”I like to wear my gold, like a Kurdish mum, London to Kurdistan”, hörs i låten.

Robin Nazris manager säger att han är besviken på hur ärendet har hanterats. Han tycker att om det handlar om att Nike känner att de inte har gjort ordentlig bakgrundskoll med artisterna, så är det ett problem och miss i deras rutiner som företaget får stå för.

– Det gäller att göra sin bakgrundskoll om man är ett seriöst företag. Det finns inga politiska referenser i den här låten över huvud taget, fortsätter Alex Strehl.

Bland kommentarsfälten på sociala medier är det många som frågar sig vad som hände med låten och uttrycker sin besvikelse över att den tagits bort.

– Vi var så klart lika förvånade som alla andra när de tog bort låten men behöll videon. Vi började spekulera i vad det kunde bero på och kontaktade våra mellanhänder. Men vi lyckades inte få något svar.

Artisterna gick då ut med ett gemensamt pressmeddelande på sina sociala medier.

I uttalandet skriver de bland annat att ”konstnärligt uttryck är en grundläggande rättighet och ett verktyg för att främja förståelse mellan kulturer. Genom att ta bort sången utan motivering har kurdiska röster marginaliserats”. De skriver även att de har blivit ”felaktigt anklagade som propagandister och terroristsympatisörer på grund av texten”.

Alex Strehl misstänker att borttagningen handlar om politiska påtryckningar från något håll.

– Jag tyckte att det var passande att låten heter ”Gold”. Detta var för att ta fokus på OS i Paris och fira guldmedaljörer, alltså idrottsmän som tar guld.

Detta påminner om hur sport och politik ofta sammanflätas, enligt Alex Strehl.

– Alla inblandade är jättebesvikna. Framför allt för att Nike verkar ha fallit för externa påtryckningar av något slag. Det här påverkar framför allt deras varumärke, men också de personer som står bakom kampanjen.

Robin Nazari har Biji som sitt projekt tillsammans med Maceo Frost. De har nyligen släppt första delen av sitt debutalbum där han sjunger om sitt kurdiska arv. Han använder sig av kurdiska musiktraditioner och hyllar sin identitet.

Hur ser framtiden ut för er nu? Kommer ni att samarbeta med Nike igen?

– Vi måste fokusera på att rentvå artisterna från att ha någon form av terroristkoppling. Det här har skadat oss enormt mycket, säger Alex Strehl.

För närvarande kvarstår frågan om varför videon togs bort. Artisterna väntar fortfarande på en återkoppling och förklaring.

Dagens Nyheter har talat med Nikes svenska kontor som hänvisar till företagets Europakontor för en kommentar. Där har man dock inte återkommit.

Läs mer:

Robin Nazari om verken som speglat hans liv

Nikes sponsring väcker starka känslor i skostaden

Manifestation för det kurdiska språket – 100 år efter att det förbjöds

Share.
Exit mobile version